شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را رد کرد

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ضمن رد هرگونه دست داشتن تهران در حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را تغییر راهبرد از «فشار حداکثری» به «دروغ حداکثری» علیه جمهوری اسلامی خواند.

او روز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه گفت متهم کردن جمهوری اسلامی به حمله به دو تاسیسات نفتی متعلق به شرکت نفتی آرامکو در استان‌های بقیق و خریص، «اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل» و «غیرقابل‌درک و بی‌معنی» است.

موسوی افزود: «آمریکایی‌ها سیاستی به نام "فشار حداکثری" در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی‌ها به سمت "دروغ حداکثری" گرایش پیدا کرده است.»

اشاره موسوی به سیاست دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، برای اعمال بیشترین فشار ممکن علیه جمهوری اسلامی برای تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ایران است. کارزار فشار حداکثری با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال گذشته و برقراری تحریم‌های شدید اجرایی شد.

حملات پهپادی روز شنبه تولید نفت عربستان را نصف کرد و سبب کاهش پنج درصدی در عرضه جهانی نفت شد. شورشیان حوثی در یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند، مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده گرفتند، اما وزیر خارجه آمریکا مستقیما ایران را مسئول این کار دانست.

پومپئو در توییتی نوشت ایران «پشت تقریبا صد حمله» به عربستان سعودی است و ادامه داد این در حالی است که حسن روحانی و محمدجواد ظریف «تظاهر می‌کنند به دیپلماسی روی آورده‌اند». او‌ افزود: «در میانه درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران حمله بی‌سابقه‌ای به تامین انرژی جهان کرده است.»

 

 

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت مدرکی وجود ندارد که حملات به عربستان سعودی از جانب یمن باشد. او از همه کشورها خواست حمله‌های ایران را محکوم کنند. پومپئو تاکید کرد آمریکا و متحدانش می‌کوشند بازار انرژی کمبودی نداشته و ایران برای اقدامات خصومت‌آمیزش پاسخگو باشد.

در پی حملات خرابکارانه به نفتکش‌های عبوری در آب‌های خلیج فارس در ماه‌های ژوئن و ژوئیه، تنش‌ها بین ایران و غرب شدت گرفته است. دولت‌های عربستان سعودی و آمریکا، ایران را عامل این حملات می‌دانند اما جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن در آن‌ها را رد می‌کند.

موسوی گفت مقصر دانستن تهران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی «شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه‌سازی برای اقداماتی در آینده است».

بقیق، واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی ظهران در استان شرقیه عربستان سعودی، مرکز بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی نفت این کشور است.

دومین میدان بزرگ نفتی سعودی در خریص واقع شده است. خریص ۱۹۰ کیلومتر از بقیق فاصله دارد. مجتمع بقیق دارای ظرفیت تصفیه هفت میلیون بشکه نفت در روز است.

ماه گذشته، شورشیان حوثی حملات پهپادی به میدان نفتی شیبه در عربستان سعودی انجام دادند. آن‌ها قبلا در ماه مه نیز، به دو ایستگاه پمپاژ نفت عربستان سعودی حمله کرده بودند. این حملات خللی در تولید نفت ریاض وارد نکردند. 

موسوی تلویحا هرگونه مقابله‌به‌مثل از سوی حوثی‌های یمن را مشروع دانست و گفت: «حدود پنج سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نگاه داشته و یمنی‌ها نیز نشان داده‌اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می‌کنند.»

جمهوری اسلامی که دولت قانونی یمن را به رسمیت نمی‌شناسد، کمک‌های گسترده مالی و نظامی به حوثی‌ها می‌کند. 

با این حال، موسوی گفت تنها راه‌حل پایان دادن به بحران یمن «توقف حملات و تجاوزات ائتلاف» تحت رهبری عربستان سعودی و «قطع کمک‌های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی» به این ائتلاف است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More