شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران: قاطعانه به فعالیت‌های موشکی‌مان ادامه می‌دهیم

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، بر تصمیم جمهوری اسلامی ایران به ادامه برنامه موشکی خود تاکید کرد.

این نامه که تصویر آن را محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه در توییتر منتشر کرد در پاسخ به نامه سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان به گوترش در زمینه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نوشته شده است. 

در نامه ایران آمده است: «مایلم بار دیگر تاکید کنم که ایران مصمم است قاطعانه به فعالیت‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و سکوهای پرتاب فضایی که هر دوی آنها در چارچوب حقوق بین‌الملل جزء حقوق ذاتی کشور بوده و برای تامین امنیت و همچنین منافع اقتصادی-اجتماعی ضروری است، ادامه دهد.»

تخت‌روانچی در ادامه اضافه کرد «ایران هیچ فعالیتی مغایر» با این قطعنامه انجام نداده است.

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز چهارشنبه در نامه خود، اقدام ایران را برای توسعه موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ توصیف کرده بودند. 

تخت‌روانچی در نامه خود توضیح داد فعالیت‌های ایران در زمینه «موشک‌های بالستیک» خارج از حوزه صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ بوده و «از این رو، از دبیرکل انتظار می‌رود از طرح چنین فعالیت‌هایی در گزارش‌های خود درباره اجرایی شده قطعنامه مذکور خودداری کند.» 

قطعنامه مذکور  از ایران «می‌خواهد از هر گونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.» با این حال، این قطعنامه ایران را ملزم به توقف این فعالیت‌ها نکرده و جمهوری اسلامی بر همین اساس فعالیت‌های موشکی خود را قانونی و نامرتبط به فعالیت‌های هسته‌ای می‌داند. 

سه کشور اروپایی در نامه خود با اشاره به آزمایش موشک بالستیک میان‌برد شهاب-۳ در تاریخ دوم اردیبهشت در ایران، این موشک را مجهز به «Manoeuvrable Re-entry Vehicle/‎ MARV» توصیف کردند. سیستم MARV  در موشک‌های بالستیک، به‌معنای دارا بودن کلاهک‌هایی است که به‌طور خودکار قادر به ردگیری اهداف زمینی باشند. 

در این نامه آمده است: «تقویت‌کننده شهاب-۳ که در این آزمایش به کار رفته، سامانه نوع اول رژیم کنترل فناوری موشکی بوده و از نظر فنی قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد.»

تخت‌روانچی در ادامه از جامعه جهانی خواست نسبت به آنچه «رویکرد دارای انگیزه سیاسی» از سوی دولت آمریکا و دیگر کشورها خواند «هشیار» بوده و تاکید کرد تداوم این رویکرد «احقاق حق ذاتی کشورها را در زمینه دسترسی آزاد به همه عرصه‌های فضا و اجرام آسمانی» و «استفاده از فضا برای مقاصد صلح‌آمیز» به خطر می‌اندازد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند ایران در صدد دستیابی به موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی این اظهارات را رد کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، سال گذشته از برجام خارج شد. ترامپ و دیگر مقام‌های آمریکایی برجام را به علت عدم اشاره به برنامه موشکی ایران ناقص خوانده بودند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه خود به پنج مورد از «فعالیت‌های ایران که ناقض» قطعنامه شورای امنیت بوده، اشاره کرده‌اند. این پنج مورد شامل آزمایش‌های موشکی در ایران و همچنین پرتاب موشک‌های ساخت ایران از سوی شورشی‌های حوثی در یمن در سال جاری است. 

ظریف در واکنش به این نامه در توییتی نوشت: «تازه‌ترین نامه تروئیکای اروپایی به دبیرکل سازمان ملل درباره موشک‌ها(ی ایران)، دروغ مذبوحانه‌ای است تا بی‌کفایتی عاجزانه خود در اجرای حداقلی‌ترین تعهداتشان در برجام را بپوشانند. اگر تروئیکای اروپایی در پی اندک اعتبار جهانی است، می‌تواند این کار را با اعمال حق حاکمیت خود به جای تسلیم شدن در برابر قلدری آمریکا، شروع کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More