شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازتاب گسترده ضرب‌وشتم و تعرض به زنی در آبادان

 

ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی از محله «بریم» آبادان منتشر شده که نشان می‌دهد یک زن جوان زخمی روی زمین نگه داشته شده و در حالی که باتوم مامور حراست پالایشگاه آبادان روی سینه‌اش فشار داده می‌شود، از سوی او مورد دستمالی قرار می‌گیرد.

داریوش معمار، شاعر و روزنامه‌نگار، این ویدیو را ظهر پنجشنبه اول آبان در حساب توییترش منتشر کرد و نوشت زن جوانی که در آن مورد ضرب‌وشتم چند نفر قرار می‌گیرد، از سوی یک مدیر دولتی مورد «تجاوز» واقع شده بود.

بر اساس گزارش او،‌ این زن برای اعتراض به همین مساله به منزل مسکونی این فرد مراجعه می‌کند و در پی درگیری با خانواده‌اش و مامور حراست منطقه، بعد از ضرب‌وشتم روی زمین تحت کنترل نگه داشته می‌شود.

 

 

ایران‌اینترنشنال نمی‌تواند به صورت مستقل این اطلاعات در مورد علت حادثه را تایید کند.

اما آن‌طور که در ویدیو مشخص است حین فریادهای تعدادی از زنان حاضر در صحنه،‌ مامور حراست با لباس فرم، پا و باتوم خود را لحظاتی روی سینه دختر زخمی قرار داده و بدن او را نیز دستمالی می‌کند.

زن جوان به دلیل زخمی بودن امکان حرف زدن و اعتراض به این مساله را ندارد.

ساعتی بعد از انتشار گسترده این ویدیو و واکنش به آن در توییتر و اینستاگرام،‌ یک مقام نیروی انتظامی آبادان این حادثه را تایید کرد و گفت درگیری در منطقه «بریم» رخ داده است.

امیرسام کمایی،‌ معاون نیروی انتظامی، تایید کرد فردی که دختر را مورد تعرض قرار داده، مامور حراست فیزیکی پالایشگاه بوده که به دلیل «رفتار غیراخلاقی» بازداشت شده است.

این مقام پلیس همچنین برخی گزارش‌ها درباره به همراه داشتن «اسید و شوکر» از سوی زن جوان هنگام مراجعه به خانه فرد مورد نظر را «شایعه» خواند و گفت تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

کمایی بدون اشاره به جایگاه حقوقی و مشخصات فرد صاحبخانه‌، تنها گفت این زن برای «تسویه حساب اختلاف شخصی» وارد خانه این فرد شده بود. او توضیح نداد این اختلاف شخصی چه بوده است.

با ادامه واکنش‌ها به این موضوع زین‌العابدین موسوی، فرماندار آبادان، نیز این حادثه را تایید کرد و گفت زمان وقوع آن روز چهارشنبه بوده است. او در گفت‌وگو با روزنامه همشهری همچنین خبر داد که تمامی افراد حاضر در این ویدیو بازداشت شده‌اند.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره دلیل درگیری، موضوع «تجاوز» را تکذیب کرد، اما ضمن خودداری از توضیح درباره علت واقعی ماجرا تنها گفت در این زمینه پرونده قضایی تشکیل شده است.

منطقه بریم، که به گفته پلیس این درگیری و حادثه در آن روی داده، از محلات قدیمی شهر آبادان بوده که از دهه‌ها پیش متعلق به شرکت نفت ایران و محل استقرار خانه‌های سازمانی است.

حمید مرانی‌پور، دادستان آبادان، به دنبال واکنش‌های گسترده به ضرب‌وشتم و تعرض به زنی در آبادان، شامگاه پنج‌شنبه گفت: تحقیقات در مورد کسانی که این فیلم را منتشر کرده و باعث بی‌امنیتی آبادان شدند، شروع شده و به زودی این افراد شناسایی و دستگیر، برخورد قانونی و لازم با آنها انجام می‌شود.

دادستان آبادان از زنی که در ویدیوهای منتشر شده به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مجروح شده به عنوان «خانم مهاجم» نام برد و گفت که او  را متهم کرد که «به یکی از منازل شرکت نفت در منطقه بریم مراجعه و در بدو ورود با پسری مواجه و با آن درگیر و در نهایت با وسیله برنده پسر را مجروح کرده است.»

مرانی‌پور درباره ضرب و شتم زن جوان آبادنی گفت که «اهالی منزل سعی کرده‌اند مانع ورود این خانم به خانه شوند که تلاششان بی فایده بوده و در نهایت با این خانم درگیر می‌شوند و دو خانمی که در منزل بودند با وی درگیر و او را از ناحیه صورت مجروح کرده و درگیری به خارج از منزل کشیده می‌شود که ماموران حراست و انتظامی پس از اطلاع در محل حاضر و همه  افراد را دستگیر کردند.»

دادستان آبادان درباره شرایط فعلی  زن آبادانی که ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد به شدت مورد شرب و شتم و تعرض قرار گرفته است، گفت که او «با قرار قانونی آزاد و برای مداوا به مرکز درمانی اعزام شد و مامور حراست نیز توسط قاضی احضار و روانه زندان شد.»

به گفته مرانی‌پور افرادی در ویدیوی منتشر شده مشغول ضرب و شتم این زن آبادانی دیده می‌شوند نیز آزاد شده‌اند.

همزمان شرکت پالایش نفت آبادان در واکنش به ویدیوی ضرب‌وشتم و تعرض به زنی در این شهر اعلام کرد این ویدیو مربوط به «اختلافات و مشاجرات خانوادگی» یکی از کارکنان پالایشگاه در منطقه مسکونی سازمانی بوده است.

این شرکت در اطلاعیه خود افزود این ویدیو به هیچ یک از مدیران پالایشگاه ارتباط ندارد و مطالب منتشر شده در فضای مجازی نادرست است. گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی علت درگیری در آبادان را تجاوز یکی از مدیران پالایشگاه نفت به این‌ زن جوان عنوان کرده‌اند.

همزمان صادق مرادی، رییس دادگستری خوزستان، نیز درباره اخبار منتشر شده منشاع این درگیری که «تجاوز» به این زن جوان آبادانی عنوان شده است، به طور ضمنی مطرح بودن آن در پرونده را تایید کرد و گفت: «طبق اظهارات این خانم موارد دیگری نیز مطرح است که در این خصوص تحقیقات در حال انجام است.»

ابراز انزجار از تعرض واضح به زن جوان 

ویدیوی این حادثه، فراتر از علت این درگیری،‌ به دلیل شیوه نگه داشتن زن جوان روی زمین و تعرض واضح مامور حراست به او با ابراز انزجار کاربران در توییتر مواجه شده است.

 

 

یک کاربر با انتشار تصویر این زن جوان زیر پای مامور حراست، آن را با حادثه کشته شدن جورج فلوید،‌ آمریکایی آفریقایی‌تبار، از سوی مامور پلیس آمریکا به دلیل قرار دادن پا روی گلویش مقایسه کرد.

کاربر دیگری نیز این فیلم را با فیلم لحظه جان دادن ندا آقا سلطان که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ هدف شلیک ماموران حکومت قرار گرفت و کشته شد، مقایسه کرده است.

کاربرانی هم تعرض «عریان و وقیح» به این زن را مورد اعتراض قرار داده‌اند.

 

 

مدیران و کارمندان حراست در سازمان‌های دولتی ایران،‌ از جمله در نهادهای تابعه شرکت نفت،‌ از سوی وزارت اطلاعات استخدام و کنترل می‌شوند. همین مساله نیز در توییتر مورد اشاره کاربران واقع شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More