شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت ده‌ها تن از کارگران معترض مقابل مجلس ایران

به مناسبت روز جهانی کارگر، هزاران کارگر و فعال کارگری مقابل خانه کارگر و همچنین مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی خبر دادند: این تجمع که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت با فراخوان سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برگزار شد، به خشونت کشیده شده و تعدادی از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

این کاربران رسانه‌های اجتماعی در صفحه  توییتر خود  خبر دادند، رضا شهابی، الهام صالحی، فرهاد شیخی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، ناصر محرمزاده،  رسول طالب‌مقدم، محمدعلی اصلانی و اسدالله سلیمانی و همچنین کیوان صمیمی از اعضای کانون نویسندگان، جزء  بازداشت‌شدگان هستند.

این تظاهرات همزمان با روز جهانی کارگر و در آستانه روز معلم در ایران برگزار شد و بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی از برگزاری تظاهرات اعتراضی مقابل مجلس منتشر شده، دانشجویان و بازنشستگان نیز در این تظاهرات شرکت کردند.

در این تظاهرات، شعارهایی چون «دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند»، «این همه اختلاسگر، زندانه سهم کارگر» و «معلم، دانشجو، اتحاد اتحاد» و «درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید» سر داده شد.

همچنین هزاران کارگر ایرانی دیگر نیز در برخی از شهرهای ایران از جمله مقابل خانه کارگر تهران، تظاهرات کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، جمعی از کارگران کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی به دعوت فعالان کارگری و انجمن‌های صنفی، در برابر خانه کارگر تجمع کردند و خواستار «پیگیری قاطع مطالبات و خواسته‌های صنفی خود» شدند.

در این تجمع شعارهایی چون «سرمایه‌دار خائن اخراج باید گردد، قرارداد موقت ملغی باید گردد، تأمین اجتماعی حق مسلم ماست، مرگ بر ستمگر درود بر کارگر» سر داده شد.

 در این راهپیمایی، کارگران و بازنشستگان ایران خودرو دیزل نیز حضور داشتند و پلاکاردهایی با شعارهای «تورم را رها کنید، فکری به حال ما کنید»، «امنیت شغلی مساوی رونق تولید، تعیین دستمزد متناسب با معیشت» و «کارگر ایرانی، سازنده ایران است» به چشم می‌خورد.

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و عضو فراکسیون کارگری مجلس نیز در این مراسم بر «لزوم توجه به معیشت کارگران و کاهش شکاف بین حداقل مزد و هزینه‌های زندگی جامعه کارگری» تاکید کرد.

در پایان این تجمع، قطعنامه‌ای قرائت شد ه که در آن به میزان کم افزایش حقوق کارگران اعتراض شده بود.

همچنین اعتراض به «بالا بودن نرخ بیکاری، وضعیت بد معیشتی بازنشستگان، افزایش هزینه‌های درمان و عدم پوشش تأمین اجتماعی در این خصوص و تعدیل نیروی کار و معوق ماندن حقوق کارگران در برخی کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و عدم پرداخت تعهدات دولت به سازمان تأمین اجتماعی» از دیگر نکات این بیانیه بود.

قرار است که تجمع معلمان در روز ۱۲ اردیبهشت هم مقابل اداره کل آموزش و پرورش برگزار شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More