شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت چند ساعته، ایران حمزه‌ای، مادر بهمن قبادی در فرودگاه بین‌المللی تهران

بهمن قبادی، فیلم‌ساز ایرانی، که پیشتر خبر بازداشت مادرش، ایران حمزه‌ای، را اعلام کرده بود، شامگاه یک‌شنبه گفت که مادرش بعد از چند ساعت بازداشت در فرودگاه بین‌المللی تهران آزاد شده اما روز دوشنبه باید خود را به دادگاه انقلاب معرفی کند.

قبادی که قبل از این، ممنوع‌الخروج شدن برادرش را نیز خبر داده بود، شامگاه یک‌شنبه اعلام کرد که مادرش «ایران حمزه‌ای» در فرودگاه بین‌المللی تهران از سوی ماموران بازداشت شده است.

این فیلم‌ساز  در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «شرم بر شماها، رژیم ایران،که اجازه خروج مادر خسته و رنجورم را ندادید تا بعد از مدت‌ها ملاقات‌شان کنم. شماها خیلی از انسانیت و وجدان به‌دور هستید. چنین رژیم فاسد، ترسو و دروغگو راهی جز نابودی ندارد.»

قبادی شامگاه یک‌شنبه نوشت: «مادرم ساعتی پیش آزاد شد. از او پاسپورتش را گرفتند تا فردا عازم دادگاه انقلاب شود.»این فیلم‌ساز با اشاره به این‌که مادرش باید تحت درمان و کنترل پزشک می‌بود، نوشت: اما حالا «به جایش، برای دادگاه فردا حاضر می‌شود و حال مساعدی ندارد.»

بهمن قبادی فیلمساز ایرانی که اکنون ساکن نیویورک است، کارگردان آثاری چون «زمانی برای مستی‌ اسب‌ها»، «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد»، «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، و «فصل کرگدن» است.

این فیلم‌ساز دو روز قبل از ممنوع الخروج شدن سایر اعضای خانواده خود خبر داد و گفت که  برای دیدار با خانوده خود عازم ترکیه شده است اما زمانی که بستگان وی قصد خروج از کشور را داشتند با حکم ممنوع الخروجی خود مواجه شده‌اند.

قبادی دلیل ممنوع‌الخروج شدن اعضای خانواده خود را ارتباط برادرش، بهروز قبادی، با مازیار ابراهیمی عنوان کرد و گفت که برادرش در همین رابطه بازداشت شده بود.

مازیار ابراهیمی از جمله قربانیان دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی است که در «پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای» به همراه ده‌ها تن دیگر بازداشت شد و بر اثر شکنجه و تحت فشار بازجویان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به اعترافات اجباری واداشته شد که از شبکه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

مازیار ابراهیمی که اکنون مقیم آلمان است، در سال‌جاری در یک مستند تلویزیونی بی بی سی فارسی و گفت‌وگو با ایران اینترنشنال افشا کرد که تحت سناریوی وزارت اطلاعات و با فشار شکنجه و ماه‌ها بازداشت در سلول انفرادی مجبور به شرکت در اعترافات تلویزیونی شده بود اما در نهایت با مشخص شدن سناریوی دروغین وزارت اطلاعات از زندان آزاد شد و از ایران مهاجرت کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More