شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازنشر گسترده تصویر شلیک به جوان معترض در غیزانیه؛ بحران آب شرب در «بهشت نفت» ایران

چند روز پس از اعتراض مردم غیزانیه اهواز نسبت به به عدم دسترسی به آب شرب،‌ تصاویر جوانی که طی تجمع با شلیک گلوله پلاستیکی ماموران انتظامی مجروح شد همچنان در رسانه‌های اجتماعی بازنشر شده و با واکنش روبه‌رو می‌شود.

در پی اعتراض روز شنبه سوم خردادماه مردم منطقه غیزانیه اهواز به قطع شدن آب و مسدود کردن جاده اهواز-رامهرمز-امیدیه، ماموران به سوی معترضان تیراندازی کردند که این موضوع  منجر به مجروح شدن شماری از معترضان از جمله یک کودک شد.

از آن زمان تصویری که جراحت شلیک گلوله پلاستیکی بر روی پای خونین یکی از جوانان معترض را نشان می‌دهد از سوی کاربران رسانه‌های اجتماعی در توییتر و اینستاگرام به صورت گسترده بازنشر و موجب انتقادهای فراوان شده است.

برخی از کاربران این موضوع را با اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸ در واکنش به گران شدن شبانه بنزین و کشتار صدها نفر از معترضان از سوی نیروهای امنیتی مقایسه کرده‌اند. 

طی آن اعتراضات نیز شلیک مستقیم به سر، بدن و پای معترضان از سوی رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری گزارش شد و به نقل از نماینده تهران از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور، مورد تایید قرار گرفت.

برخی دیگر از کاربران نیز این حادثه غیزانیه را در کنار شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین در دی‌ماه سال گذشته قرار داده و سوال «چرا زدید؟» را مطرح کردند.

تعدادی از کاربران با اشاره به روایت‌های مذهبی مربوط به «عاشورا» و «بستن آب بر روی سپاه امام حسین از سوی ماموران حکومت یزید» آن را ظلمی مشابه از سوی حکومت اسلامی بر مردم اهواز دانستند.

در توییتر برخی شهروندان با هم‌رسانی جملات،‌ کارتون و دیوارنوشته‌هایی نمادین انتقاد خود را مطرح کردند؛ شماری از آن‌ها نوشتند «آب را هم به گلوله بستند»،‌ «مردم تشنه‌ آب،‌ تشنه‌ حیات و زیستن؛ حکومت تشنه خون، ‌تشنه مرگ و کشتن»،‌ «غیزانیه است،‌ برای آب خون دادند»،‌ «از چاه که آب می‌کشی،‌ چای که دم می‌کنی، مزه خون نمی‌دهد؟»

این اعتراضات و تصاویر مربوط به آن از سوی رسانه‌های دولتی و حامی حکومت با بی‌اعتنایی مواجه و «غیرقانونی» خوانده شده است.

 

غیزانیه: بهشت نفت،‌ جهنم آب

غیزانیه با وجود میزبانی از منابع مهم نفتی کشور خود همچنان از جمله محروم‌ترین مناطق استان و ایران به شمار می‌رود. برخی کارشناسان از این منطقه به عنوان نماد «توسعه نامتوازن» و «تبعیض» یاد می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران،‌ در مردادماه سال ۱۳۹۸ با انتشار تصاویر و گزارشی از این منطقه آن را «بهشت نفت» خواند و به وجود ۶۰۰ چاه نفت در آن اشاره کرد. 

بر اساس این گزارش، روزانه دست‌کم دو میلیون بشکه نفت در آن تولید می‌شود و بزرگترین صنایع نفتی کشور در آن مستقرند.

همین گزارش اشاره کرده بود که ۸۰ روستای این بخش از آب، جاده، مدرسه و بهداشت مناسب محروم‌اند و غیزانیه بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار خوزستان به حساب می‌آید.

خبرگزاری فارس،‌ دیگر خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران،‌ در آبان‌ماه سال گذشته گزارش کرد که در روستای سودان این منطقه دانش‌آموزان برای تهیه آب دبه‌های سنگین را دو کیلومتر «روی شانه‌های خود» حمل می‌کنند.

با این حال،‌ درخواست‌های مردم غیزانیه برای سرمایه‌گذاری و رفع مشکل آب همچنان بی‌نتیجه مانده و آب شرب مردم با ارسال تانکر تهیه می‌شود.

بخش غیزانیه در ۳۰ کیلومتری کلانشهر اهواز قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۴ هزار نفر جمعیت دارد. 

شغل اکثر ساکنان آن دامپروری و کشاورزی است و به همین دلیل علاوه بر فعالیت روزانه برای مشاغل خود به آب محتاج‌اند.

 

تاخیر طولانی دولت در آب‌رسانی 

با ادامه معضل آب‌ مهرماه سال گذشته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان،‌ در بازدید از پروژه خط لوله آب‌رسانی در شرق غیزانیه گفته بود «سه ماهه» این پروژه تکمیل می‌شود. او در همان زمان نیز اشاره کرد که «دو سال» در خصوص تحقق وعده دولت «بدقولی» شده است.

اعتراض روز شنبه مردم این منطقه حدود ۹ ماه پس از این وعده اخیر استاندار صورت گرفت.

چهره شریعتی پیشتر وقتی با اعتراض یک شهروند سیل‌زده نسبت به ارسال منابع مالی کشور به سوریه و کشورهای حامی جمهوری اسلامی در منطقه مواجه شده بود،‌ حاشیه‌ساز شد. او این فرد معترض که از بی‌خانگی و بیکاری گلایه می‌کرد را «آدم مخالف نظام بی‌تربیت»‌ خطاب کرد. این برخورد او با انتقادهای فراوان کاربران در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

اکنون نیز در پرونده رسیدگی به مفاسد اقتصادی استاندار این استان از جمله کسانی‌ است که نامش به واسطه مطرح شدن موضوع دریافت ۲۰۰ هزار دلار ارز از سوی همسرش از طریق مدیرعامل شرکت نیشکر «هفت‌تپه» مورد اشاره قرار گرفته است.

 

خوزستان؛ خشکستانی در انتظار فاجعه

شرکت آب‌و فاضلاب روستایی خوزستان در پی حوادث و اعتراض‌های روز شنبه اطلاعیه‌ای صادر کرده و ضمن «عذرخواهی» و تایید «سال‌ها مشکل کمبود آب شرب» در این مناطق دلیل عدم تکمیل پروژه آب‌رسانی را «عدم تامین اعتبار لازم،‌ عدم وجود مواد اولیه تولید لوله و معارضین شامل کشاورزان و سازمان‌های دولتی» دانسته است. 

خبرگزاری ایسنا در گزارشی که سال ۱۳۹۶ در این زمینه منتشر کرده بود به بحران کمبود آب در خوزستان اشاره کرده و به «تصمیمات نادرست و جزیره‌ای»، «حکمرانی تصمیمات نادرست مدیریتی و سیاسی در بحث انتقال آب»،‌ «ایجاد صنایع آب‌بر در مناطق بدون آب»،‌ «کشت‌های بی‌رویه و آب‌بر» اشاره کرده بود.

ایسنا در آن گزارش از استان خوزستان با عنوان «خشکستان» یاد کرد و از احتمال «فاجعه» خبر داد. 

رضا اردکانیان،‌ وزیر نیرو،‌ نیز در سفری که آبان سال ۱۳۹۶ به خوزستان داشت «مشکل مدیریت» کشور در زمینه منابع آب در ارتباط با بحران خوزستان را تایید کرده بود. 

 

اعتراض پشت اعتراض

اعتراض روز شنبه مردم غیزانیه نخستین اعتراض آن‌ها نبوده است،‌ پیش از این نیز آن‌ها نسبت به مشکل آب شرب خود بارها دست به تجمع‌هایی زده بودند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود که در بهار سال ۱۳۹۸ نیز مردم این منطقه دست به اعتراض زده بودند. با این حال،‌ این خبرگزاری باز هم از تاخیر در اجرا و تکمیل این پروژه تا پایان سال خبر داد.

بر اساس برخی تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد شماری از مردم این منطقه در زمان انتخابات مجلس در اسفندماه ۱۳۹۸ نیز با دبه‌های آب در حوزه‌های انتخابیه حاضر شدند تا اعتراض‌شان را منعکس کنند.

با وجود تکرار اعتراض‌ها و طولانی شدن این مشکل در منطقه رسانه‌های دولتی ایران همچنان اعتراض این مردم را «غیرقانونی» خوانده و محسن دالوند،‌ فرمانده انتظامی شهرستان اهواز، نیز گفته است «بایستی در مجرای قانونی انجام شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More