شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران سیل در استان‌های جنوبی ایران؛ شیوع بیماری و تخریب مدارس

با ادامه بحران‌های ناشی از سیل در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، نگرانی‌ها درباره تهدید سلامت مردم سیل‌زده افزایش یافته و همچنین دانش‌آموزان به دلیل تخریب مدارس و راه‌های ارتباطی با مشکل مواجه شده‌اند.

حسین فرشیدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان،‌ روز سه‌شنبه اول بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از ابتلای تعدادی از مردم سیل‌زده این استان به «بیماری‌های اسهالی» به دلیل مشکل آب آشامیدنی سالم خبر داد. او اظهار کرد دست‌کم ۱۸ مورد از این بیماری مشاهده شده است.

فرشیدی حمام و سرویس بهداشتی سیار را از نیازهای مردم اسکان داده شده در کمپ‌های موقت اعلام کرد. 

این مقام دولت همچنین با اشاره به خطر اشاعه بیماری‌های وبا، دیفتری،‌ سیاه‌سرفه و سرخک میان سیل‌زدگان از توزیع و تزریق واکسن و سرم میان آن‌ها خبر داد. 

به گفته فرشیدی،‌ واکسن‌های آنفولانزا و ضدهاری نیز به برخی از اهالی این استان تزریق شده است.  

شهرستان جاسک در هرمزگان از مناطقی است که بیشتر تحت تاثیر سیل قرار گرفت. ۱۴ روستای جاسک هنوز به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. 

بنا به گزارشی که خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه منتشر کرده اوضاع برخی روستاهای منطقه بشاگرد در این استان نیز از سوی مسئولان «بحرانی» خوانده شده و امدادگران پس از ۱۲ روز با بالگرد به برخی روستاهای این مناطق رسیده‌اند. 

روز دوشنبه تسنیم به نقل از امدادگران نوشته بود که دسترسی به «۲۰ روستا» در بشاگرد به دلیل قطع راه‌های ارتباطی هنوز ممکن نشده است. 

بحران آب آشامیدنی و تخریب مدارس در سیستان و بلوچستان

هم‌زمان در استان سیستان و بلوچستان نیز محمود حسین‌بر،‌ سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار،‌ درباره «بحران آب» و «انتقال بیماری» میان سیل‌زدگان هشدار داده است.

او روز دوشنبه در همین زمینه گفت: «نظارتی بر روی تانکرهایی که در حال توزیع آبند وجود ندارد و مردم نیز به جز این آبی برای مصرف ندارند.»

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که تاکنون تنها در چابهار دست‌کم «۳۷ مورد بیماری عفونی روده‌ای» مشاهده شده است.

سعید لک، نماینده معاونت پرستاری وزارت بهداشت ایران،‌ می‌گوید تنها «۲۳ درصد» مردم مناطق سیل‌زده به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند. 

از سوی دیگر علی کرد،‌ عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، وضعیت سیل‌زدگان در برخی مناطق این استان را «بحرانی» خوانده و ‌از نیاز مردم سیل‌زده به غذا،‌ پوشاک و سرپناه خبر داده است.

به گفته مسئولان و نمایندگان وضعیت آموزش و کلاس‌های مدارس در این استان نیز تحت تاثیر سیل مشکلات جدی پیدا کرده است. 

تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی ویدیوهایی در توئیتر منتشر کرده‌اند که سختی عبور و مرور دانش‌آموزان و معلمان در روستاهای سیستان و بلوچستان برای رفت‌و‌آمد به مدارس موقت را نشان می‌دهد. 

در یکی از این ویدیوها دانش‌آموزان کم سن مجبور به گذشتن از درون رودخانه‌هایی با جریان آب شدید به دلیل تخریب پل‌ها شده‌اند.

محسن حاجی‌میرزایی،‌ وزیر آموزش و پرورش،‌ طی بازدید از مناطق سیل‌زده این استان اعلام کرده بود که «۵۶ مدرسه» در اثر سیل تخریب شده و «۲۸۶ مدرسه» نیز نیاز به تعمیر دارد.

این در حالی است که به گفته حمیدرضا رخشانی، مدیرکل آموزش و پرورش این استان،‌ سیستان و بلوچستان در حال حاضر با کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی روبه‌رو است. 

هیئت دولت بیش از شش هزار  و ۸۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی خسارات‌ ناشی از سیل در سه استان‌ سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان اختصاص داده است.

سیل در این سه استان از شامگاه ۱۹ دی‌ماه و با بارش شدید باران آغاز شد و منجر به قطع راه‌های ارتباطی و شبکه آب و برق و همچنین تخریب ده‌ها هزار واحد مسکونی در صدها شهر و روستا شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More