شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بوریس جانسون: ایران هیچ‌گاه نباید به سلاح اتمی دست یابد

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، پس از پایان نشست سران گروه هفت در فرانسه، در جمع خبرنگاران گفت: «هرگز و تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند.»

نخست‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه چهارم شهریور ماه در یک نشست رسانه‌ای در بیاریتز فرانسه گفت: «سران گروه هفت بر سر این موضوع که ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد، توافق کرده‌اند.»

به گفته جانسون: «ما درباره ایران صحبت کردیم و همه ما توافق داریم که هرگز و تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. در حال حاضر به طور مشخص فرصتی برای ایران فراهم است تا به تعهد‌های برجامی بازگردد، گفت‌وگو را از سر گیرد و فعالیت‌های مخرب خود در منطقه را متوقف کند.»

جانسون همچنین گفت: «فرصت و امکانی روشنی برای ایران فراهم شده است تا به توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، بازگردد و گفت‌وگوها را نیز از سر بگیرد.»

پیشتر امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، نیز در یک نشست مطبوعاتی مشترک با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود، در بیاریتز، موضع مشترک کشورهای «گروه هفت» را تکرار کرده بود که ایران نبایستی به سلاح اتمی دست پیدا کند. 

با این حال، رییس جمهوری فرانسه در بخشی از صحبت‌های روز دوشنبه خودش، پس از پایان نشست گروه هفت، از فراهم آمدن امکان دیدار و گفت‌وگو میان روسای جمهور ایران و آمریکا، با میانجی‌گری فرانسه و حضور خود او در این نشست احتمالی، خبر داد.

مکرون در بخشی از صحبت‌های روز دوشنبه‌اش اشاره کرد که تلفنی با رییس جمهوری ایران گفت‌وگو کرده است و از او دعوت کرده تا با میانجی‌گری فرانسه با ترامپ دیدار داشته باشد. او ابراز امیدواری کرد که «روحانی و ترامپ طی هفته‌های آینده بتوانند با هم دیدار کنند.»

پیشتر رییس جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که در دیدار با مقام‌های ایرانی پیشنهادهایی برای کاهش تنش‌های موجود ارائه می‌دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روزهای جمعه و یک‌شنبه گذشته با مقام‌های فرانسوی دیدار کرد. دیدارهایی که به گفته خود مکرون با اطلاع رییس جمهوری آمریکا صورت گرفت و پس از این دیدارها نیز جزئیات گفت‌وگوها به اطلاع ترامپ رسیده است.

بر پایه گزارش‌هایی که منتشر شده است، ایران با طرح پیشنهادی فرانسه برای توقف برنامه موشکی خود مخالفت کرده است. مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که بر سر برنامه موشکی ایران حاضر به گفت‌وگو نیستند. ایران همچنین خواهان فروش نفت و دسترسی آسان به منابع مالی ناشی از فروش نفت خود است.

خبرگزاری رویترز شامگاه یک‌شنبه در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی می‌خواهد دستکم بتواند روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More