شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تائید حکم اعدام متهم به قتل امام جمعه کازرون در دیوان‌عالی کشور

عبدالنبی نجیبی، معاون قضایی و برنامه‌ریزی دادگستری استان فارس، از تائید حکم «اعدام در ملاءعام» حمید درخشنده متهم به قتل محمد خرسند، امام جمعه کازرون، خبر داد و گفت: «حکم قصاص قاتل خرسند در دیوان‌عالی کشور مورد تایید قرار گرفته و اجرای آن در دستور کار است.»

محمد خرسند، امام جمعه کازرون و عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی، در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه ۸ خرداد ماه سالجاری مقابل منزل خود هدف ضربات چاقو قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان اعلام شد که جان باخته است.

پیشتر مقام‌های قضائی و انتظامی در کازرون و استان فارس، کشته شدن امام جمعه کازرون را «قتل» عنوان کرده بودند و دستکم آن را به اعتراضات سال گذشته کازرون ربط نداده بودند اما عبدالنبی نجیبی، معاون قضایی و برنامه‌ریزی دادگستری استان فارس، روز سه شنبه ۱۵ مرداد در مراسم معارفه دادستان جدید کازرون، ضمن اعلام خبر تائید حکم قصاص «حمید درخشنده»، به اعتراضات سال گذشته در کازرون نیز اشاره کرد.

نجیبی رویدادهای یک سال گذشته در کازرون را «نقشه منافقین در شهر انقلابی کازرون» خواند و گفت: «در شهرهایی که سابقه انقلابیگری بیشتری دارند دشمن بیشتر لانه می‌کند اما مردم کازرون در خط ولایت هستند و اجازه نمی‌دهند این چهره نورانی مخدوش شود.»

کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع است و یک سال پیش شاهد اعتراضات گسترده‌ای در اعتراض به تقسیمات کشوری بود. در جریان این اعتراضات که چند روز ادامه داشت شماری از مردم معترض مجروح و دستکم یک نفر کشته شد. 

محمد خرسند امام جمعه کازرون در جریان اعتراضات سال گذشته از سوی حسین رضازاده  نماینده این شهر متهم شد که به تحریک مردم دست زده است.

بامداد چهارشنبه ۸ خرداد ماه سالجاری بود که رسانه‌های محلی در استان فارس خبر دادند امام جمعه کازرون که از مراسم احیاء شب بیست سوم ماه رمضان باز می‌گشت مقابل منزل خود هدف حمله و ضربات چاقو فرد مهاجمی  قرار گرفت و از ناحیه شکم به شدت مضروب شد و بر اثر شدت و عمق جراحات درگذشت. شاهدان عینی گفتند که ضارب ابتدا خواستار عکس یادگاری با محمد خرسند شد و در ادامه با سلاح سرد به وی حمله کرد.

یک روز بعد اعلام شد که عامل قتل امام جمعه کازرون، فردی به نام «حمیدرضا درخشنده» است که به فعالیت‌های فرهنگی و عکاسی در کازرون مشغول بوده و حتی به سفارش نیروی انتظامی این شهر فیلم مستندی درباره یکی از فرماندهان کشته شده نیروی انتظامی ساخته ‌است.

مقام‌های محلی در کازرون سپس اعلام کردند که «حمیدرضا درخشنده» فردی مذهبی بوده که دچار انحرافات عقیدتی شده است.همزمان فیلم‌هایی از سواران سبزپوشی در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت و منابع محلی گفتند که یکی از این سواران «حمیدرضا درخشنده» بوده که مدتی پیش از حمله به امام جمعه کازرون به عنوان یکی از یاران امام زمان با چنین هیاتی در سطح شهر کازرون رفت و آمد کرده است.

دادگاه این پرونده با سرعتی کم‌سابقه در دستگاه قضائی جمهوری اسلامی در ۱۲ تیرماه ۱۳۹۸ یعنی نزدیک به یک ماه بعد از وقوع قتل در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان فارس به ریاست محسن رجایی‌نیا برگزار شد و در پایان همین جلسه دادگاه،  کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، از صدور «حکم قصاص در ملاءعام» برای «حمیدرضا درخشنده» متهم به قتل محمد خرسند، امام جمعه کارزون، خبر داد.

کاظم موسوی گفت: «قاتل طبق رای شعبه اول دادگاه کیفری یک استان فارس به قصاص محکوم شد و با توجه به ابلاغ رای به صورت حضوری در دادگاه، در صورت اعتراض متهم پرونده ظرف مدت قانونی ۲۰ روزه به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد و در صورت تأیید این مرجع عالی رتبه قضائی و استیذان ریاست قوه قضائیه حکم به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.»

روند رسیدگی به پرونده‌های قتل در قوه قضائیه جمهوری اسلامی روندی طولانی و گاه چندین ساله است و به غیر از موارد خاص که با دستور مقام‌های ارشد حکومتی یا رئیس قوه قضائیه همراه باشد، مرحله تحقیقات، بازپرسی، صدور کیفرخواست، تعیین وقت دادگاه، برگزاری جلسه دادگاه، مرحله انشاء حکم بخشی از روند دادگاه بدوی است. پس از آن مراحل «اعتراض به حکم» و  بررسی پرونده در دیوان عالی کشور است که این دیوان می‌تواند حکم را «تائید» یا با نقض حکم، پرونده را به شعبه هم عرض ارجاع دهد.

با این همه در پرونده قتل امام جمعه کازرون، همه این مراحل در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شد و  بااعلام روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه معاون دادگستری استان فارس، مبنی بر تائید حکم «اعدام در ملاءعام» حمید درخشنده متهم به قتل امام جمعه کازرون از سوی دیوان‌عالی کشور، حالا تنها مرحله باقی مانده تا اعدام وی، «استیذان رئیس قوه قضائیه» است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More