شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تایید وجود قرص در کیک‌های توزیع‌شده در چهار استان

وجود قرص در برخی کیک‌های توزیع‌شده در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، قزوین و آذربایجان غربی تایید شد.

هادی بهلولی، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف سیستان و بلوچستان، روز پنج‌شنبه ۲۱ آذرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از شناسایی عوامل توزیع کیک‌های حاوی قرص در آن استان خبر داد و گفت: «نمونه‌هایی که مشکوک به جاسازی قرص بوده از بازار جمع‌آوری شده و برای تشخیص محتوا به آزمایشگاه فرستاده شده است». او افزود در صورتی که نتایج آزمایش نشان‌دهنده «مورد خاصی» باشد، با عوامل آن برخورد می‌شود.

ساعاتی پیش از آن،کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، گزارش‌ها درباره پیدا شدن قرص داخل کیک در سیستان بلوچستان و هرمزگان را تایید کرده بود.

جهانپور توضیح داد که قرص‌های داخل این کیک‌ها روانگردان‌ یا مخدر نبوده و «انواع گوناگونی داشته است».

این مقام اضافه کرد، موارد مطرح شده‌ جاسازی قرص در کیک‌ها مربوط به بیش‌ از ۱۰ شرکت تولید کیک بوده است که این اقدام «قطعا مشکوک» است و «با انگیزه و هدفی نامعلوم توسط فرد یا افرادی در سطح عرضه در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان صورت گرفته است».

به گفته جهانپور، گزارش‌های رسیده به وزارت بهداشت مبنی‌بر وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی،‌ «به هیچ عنوان به خط تولید این محصولات مربوط نیست».

پیمان قجربیگی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، هم روز پنج‌شنبه، وجود قرص در تعدادی از کیک‌های توزیع شده در این استان را تایید کرده است.

حسن ضیاءالدین، مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرده که تعدادی از کیک‌های توزیع‌شده در هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی حاوی «استامینوفن، آنتی‌هیستامین و رانیتیدین» بوده‌ است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دست‌کم در شش استان ایران، کیک‌هایی حاوی قرص و کپسول توزیع شده است.

طبق گزارش‌ها، قزوین، کرمان، خوزستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان از استان‌هایی بوده‌اند که این کیک‌ها در برخی مدارس آن‌ها توزیع شده است.

تصاویری از این کیک‌ها نیز در روز‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حاوی قرص‌ها و کپسول‌های رنگی است.

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا به نقل از بهروز دهقان، رییس مرکز بهداشت چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان، خبر داده است انبار یکی از کارخانه‌های مشهور تولید کیک و شکلات در چابهار که بیش‌ از ۳۰ هزار کیک مشکوک حاوی قرص را در خود جا داده بود، تا بررسی‌های دقیق موضوع پلمب شده است.

دهقان گفته است که «از محل توزیع کیک‌ها بازدید شده و تا مشخص شدن و انجام آزمایشات، این انبار پلمپ شده است».

محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از پلمب «یک یا دو» انبار نگهداری کیک‌های حاوی قرص خبر داده و گفته است که اگر از این انبارها کیکی توزیع شده باشد از بازار جمع‌آوری شده است.

مرتضوی اعلام کرد که جاسازی قرص در کیک‌ها در شش یا هفت برند صورت گرفته است که بیشتر تولیدکننده کیک‌های لایه‌ای بودند. او با تاکید بر این‌که جاسازی قرص از نظر فنی نمی‌تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد،‌ این اتفاق را «امنیتی» توصیف کرد و گفت: «جاسازی قرص در کیک ممکن است به قصد قاچاق یا آسیب زدن به افکار عمومی و ایجاد تشویش و نگرانی انجام شده باشد».

محمدمسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «از یک دستگاه خودرو نیسان در هرمزگان چند عدد کیک که حاوی تعداد معدودی قرص بود، کشف شده است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، پلیس همچنین نظر داده است که جاسازی‌ قرص‌ها ازسوی عده‌ای قاچاقچی در داخل کیک‌ها، شاید پوششی برای جابه‌جایی باشد و این احتمال را هم رد نکرده است که «شاید رقیبان این شرکت‌ها با این جوسازی‌ها بخواهند شرکت‌های معتبر را از دور خارج کنند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More