شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در واکنش به برنامه ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم

ترامپ خطاب به رهبران ایران: تهدید نکنید؛ ممکن است ضربه‌ای بخورید که تا حالا کسی نخورده است

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، در نخستین واکنش به گفته‌های جدید حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، درباره افزایش بی‌محدودیت سطح غنی‌سازی اورانیوم  گفت که این یک «تهدید تازه» است.

ترامپ روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر خطاب به ایران نوشت: «مراقب تهدیدهایی که می‌کنی باش. این تهدیدها می‌تواند به خودت برگردد و طوری ضربه بزند که تاکنون کسی نخورده باشد.»

 

 

رییس جمهوری ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: «هر مقداری که دلمان خواست و ضرورت و نیاز ما بود، غنی‌سازی را افزایش می‌دهیم.»

به گفته روحانی، از روز ۱۶ تیرماه دیگر سطح غنی‌سازی ایران ۳.۶۷ درصد نخواهد بود. او خطاب به کشورهای طرف معاهده در سند برجام گفت: «اگر می‌خواهید اظهار تاسف کنید، از هم اکنون اظهار تاسف کنید، اگر هم بنا است بیانیه بدهید، از هم اکنون بدهید.ما همان طور که اعلام کردیم و در نامه هم برای شما نوشتیم، راس شصت روز اقدامات بعدی را انجام می‌دهیم.»

روحانی همچنین درباره احتمال راه‌اندازی راکتور اراک گفت: «اگر تا ۱۶ تیر به تمام تعهدات خود عمل نکنید، ما رآکتور اراک را به شرایط سابق برمی‌گردانیم، یعنی به شرایطی که به قول شما خطرناک است و می‌تواند پلوتونیم تولید کند، مگر این که شما به همه تعهدات خود عمل کنید.»

رییس جمهوری ایران همچنین درباره امکان پایبندی به سند برجام گفت: «ایران۱۰۰ درصد عمل خواهد کرد، در روزی که طرف مقابل نیز ۱۰۰ به آن عمل کند.»

روحانی همچنین در صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش درباره سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» با طرف‌های اروپایی گفت: «اینستکس توخالی است و چیزی در آن نیست»

رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه نیز در واکنش دیگری به افزایش ذخیره اورانیوم ایران گفته بود ایران حتی پیش از آن که او به ریاست جمهوری برسد، از برجام تخطی کرده بود. رییس جمهوری آمریکا، توافق‌نامه برجام را «معامله ۱۵۰ میلیارد دلاری» خواند. او همچنین پیشتر در جمع خبرنگاران در کاخ سفید، درباره افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌ شده گفته بود: «ایران دارد با آتش‌ بازی می‌کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More