شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی: برای توافق منتظر انتخابات آمریکا نباشید

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، پس از آزادی مایکل وایت، شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بود، خطاب به مقام‌های این کشور گفت برای «توافق بزرگ» با آمریکا منتظر نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور نباشند.

ترامپ، روز جمعه ۱۶ خرداد، در حساب توییتر خود برای آزادی وایت از ایران تشکر کرد و نوشت: «داشتن مایکل در خانه بسیار خوب است. همین الان رسید. خیلی هیجان‌انگیز است.»

او ادامه داد: «ممنون از ایران. تا بعد از انتخابات آمریکا برای توافق بزرگ صبر نکنید. من پیروز می‌شوم. الان به توافق بهتری می‌رسید.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به توییت ترامپ نوشت: «ما علی‌رغم تلاش‌های فرمانبرداران تو یک تبادل انسان‌دوستانه داشتیم. وقتی تو بر سر کار آمدی یک توافق وجود داشت. ایران و سایر طرف‌های برجام هرگز میز را ترک نکردند. مشاوران تو که بیشترشان الان اخراج شده‌اند، شرط‌بندی احمقانه‌ای کردند. به خودت بستگی دارد که چه زمانی بخواهی تصمیم بگیری که اصلاحش کنی.»

پیشتر نیز رییس‌جمهوری آمریکا، با اشاره به آزادی وایت ‌کهنه‌سرباز پیشین نیروی دریایی این کشور پس از دو سال حبس در ایران، این رویداد را نشانه‌ای از امکان حصول توافق میان ایران و آمریکا دانسته بود.

ترامپ روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: «از زمان روی کار آمدن من تاکنون بیش از ۴۰ گروگان و بازداشتی آمریکایی را به کشور بازگردانده‌ایم. متشکرم ایران. این نشان می‌دهد که می‌شود به توافق رسید.»

مذاکرات آزادی وایت با میانجی‌گری سوئیس انجام شده بود. وایت در اسفندماه سال گذشته به دلایل پزشکی و به شرط ماندن در ایران از زندان به مرخصی فرستاده شده بود.

ترامپ در فروردین ماه هم گفته بود به دلیل فشارهایی که دولتش بر ایران وارد کرده، جمهوری اسلامی رفتار خود را تغییر داده و به دنبال مذاکره و رسیدن به توافق با ایالات متحده است.  

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره با دولت فعلی آمریکا را «سم مضاعف» توصیف کرده است؛ اما برخی از مقام‌های ایران، از جمله ظریف از امکان مذاکره با آمریکا در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی صحبت کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More