شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تشریح آزار و اذیت کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از سوی حکومت ایران

شبکه خبری بی‌بی‌سی روز جمعه در یک میزگرد تخصصی «تشدید» اقدامات حکومت جمهوری اسلامی ایران را بر ضد کارکنان بخش فارسی و نزدیکان آن‌ها تشریح کرد.

بر اساس اظهارات رعنا رحیم‌پور، از مجریان تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، رسانه‌های حکومتی ایران در راستای ایجاد رعب و وحشت، اخیرا اقدام به انتشار مقالات و تصاویر کارکنان بی‌بی‌سی فارسی کرده‌ و آن‌ها را  «گروه‌های مافیایی» تروریستی خوانده‌اند.

به گفته رحیم‌پور، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه‌قضاییه ایران، در گزارشی هشدار داده است که «دست عدالت الهی در بازوان مردم ایران تجلی خواهد یافت و آن‌ها (کارکنان بی‌بی‌سی) به‌سزای اعمال خود خواهند رسید».

رحیم‌پور افزود چنین ادبیاتی در گذشته، در توصیف «کشتارهای فراقضایی» به کار می‎رفته است.

سفارت ایران در لندن هنوز حاضر به اظهارنظر در این باره نشده است.

کارکنان بی‌بی‌سی در کلیپ‌های ویدئویی که در طول برنامه پخش شد، گفتند فرزندانشان به مرگ تهدید شده‌‌اند و خودشان به‌خاطر ممنوعیت سفر به ایران، قادر به حضور در مراسم تشییع والدین درگذشته خود نبوده‌اند و ماموران اطلاعات ایران مدام در تلاش‌اند از آن‌ها «جاسوس‌سازی» کنند.

جان سیمپسون، روزنامه‎نگار پیشکسوت بی‌بی‌سی، که ریاست بحث را برعهده داشت، گفت وضعیت توصیف‌شده یادآور «دوران جنگ سرد» است.

او گفت: «امیدوار بودم دیگر شاهد هیچ‌کدام از چنین رفتارهای چندش‌آوری نباشم. این یکی از بدترین جفاهایی است که یک کشور در دوران اخیر به آزادی بیان کرده است.»

بخش بی‌بی‌سی فارسی مستقر در لندن، در سال ۱۹۴۰میلادی بر روی امواج کوتاه رادیویی راه‌اندازی شد. این بخش در حال حاضر دارای شبکه تلویزیونی و خروجی دیجیتال است. به گفته خود شبکه، شمار مخاطبان آن به ۲۳ میلیون نفر می‌رسد که حدود ۱۳میلیون آن‌ها داخل ایران هستند.

 



بی‌بی‌سی می‌گوید خبرنگاران بخش فارسی و خانواده‌هایشان آزار و اذیت شده‌اند و این وضعیت روزبه‌روز بدتر می‌شود. به گفته آن‌ها، این رفتار حکومت ایران خصوصا از بعد از ناآرامی‌های پس از انتخابات ۱۳۸۸ در پی انتخاب مشکوک به تقلب محمود احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری، تشدید شده است.

حکومت ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی علیه ۱۵۲نفر از کارکنان بی‌بی‌سی و نزدیکانشان به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» اعلام جرم کرد و اموالشان را مسدود نمود.

بنابر یک نظرسنجی درون‌سازمانی، ۸۶ نفر از ۹۶ مصاحبه‌شونده گفته‌اند خودشان مورد آزار و اذیت واقع شده‌اند و به گفته ۴۵ نفر، والدینشان بازجویی شده‌اند.

به گفته طارق کفاله، مسئول نظارت بر زبان‌های بخش برون‌مرزی بی‌بی‌سی، «محبوبیت» این شبکه بین ایرانیان خشم مقام‌های حکومتی را برانگیخته است.

بی‌بی‌سی در سال‌های اخیر به شورای حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگران ویژه حقوق بشر در امور ایران شکایت برده است. در پی این اقدام، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از حکومت ایران خواست به آزار و اذیت کارکنان بی‌بی‌سی فارسی پایان دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More