شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تظاهرات شبانه در کابل و مزار شریف: جنگ شدید جبهه مقاومت ملی با طالبان در پنجشیر و اندراب

درحالی‌که دوشنبه شب و درپی فراخوان احمد مسعود به قیام عمومی علیه طالبان، مردم در شهرهای کابل و مراز شریف به خیابان آمده و تظاهرات کردند، گزارش‌ها حاکی از آن است که در پنجشیر جنگ شدیدی بین نیروهای جبهه مقاومت ملی با نیروهای طالبان در جریان است.

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشرشده از افغانستان،‌ شامگاه دوشنبه گروهی از زنان و مردان در کابل دست به تظاهرات زدند. زنان و مردان شرکت کننده در این تظاهرات ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از احمد مسعود، به سردادن شعارهای علیه پاکستان از جمله شعار «مرگ بر پاکستان» و «زنده‌باد افغانستان» سر دادند.

درحالی که سخنگویان طالبان به طور مکرر از تشکیل دولتی فراگیر و همه شمول سخن می‌گویند، میزبانی چند روزه آنها از رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان در کابل و همزمان با اوج گیری نبرد در پنجشیر همچنان ادامه دارد، بر حجم اعتراضات مردم افغانستان افزوده است.

همزمان و درپی فراخوان احمد مسعود برای قیام ملی، هزاران نفر دوشنبه شب در شهر مزار شریف مرکز استان بلخ نیز  به خیابان‌ها آمده و شعارهای اعتراضی سر دادند.

درپی فراخوان احمد مسعود به قیام عمومی علیه طالبان، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان  با «پاكستان را دشمن افغانستان» خواند و گفت: قيام عليه سلطه پاكستان وظيفه ملى و وجدانى هر شهروند افغانستان است

احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی صبح یک‌شنبه و ساعاتی پس از آنکه سخنگوی طالبان از تصرف مرکز پنجشیر خبر داد، در پیامی صوتی بر ادامه مقاومت تاکید کرد و گفت: «کسانی که به شکل مبارزه مسلحانه می‌توانند،‌ ما در کنارشان حضور داریم، کسانی که تظاهرات می‌کنند ما صدایشان می‌شویم و در کنارشان هستیم.»

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، نیز دوشنبه شب با تاکید براینکه «پاكستان دشمن افغانستان است»، با حمایت از فراخوان احمد مسعود، گفت: «قيام عليه سلطه پاكستان، وظيفه ملى و وجدانى هر شهروند افغانستان است.»

در خارج از افغانستان نیز عصر دوشنبه شماری از شهروندان افغان مقیم واشینگتن در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا به منظور پشتیبانی‌ از جبهه مقاومت مردمی در برابر طالبان و در حمایت از آزادی، برابری و حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان راهپیمایی کردند.

کبیر واثق، معاون والی پنجشیر، اعلام کرد که همین اکنون در پنجشیر و اندراب جنگ شدیدی جریان دارد و نیروهای مقاومت در این دو منطقه پیش‌روی کرده‌اند. او گفت: «نیروهای جبهه مقاومت تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده‌اند.»

از سوی دیگر، درحالی که جبهه مقاومت ملی یک‌شنبه شب از حمله هوایی نیروهای ویژه ارتش پاکستان به نیروهای این جبهه در پنجشیر خبر داده بود، دوشنبه شب گزارش شد که چند جنگنده ناشناس مواضع طالبان را در پنجشیر هدف حمله هوایی قرار داده‌اند.

برخی منابع گفتند جت‌های نیروی هوایی افغانستان که پیشتر به تاجیکستان منتقل شده بودند، به یک پایگاه هوایی در افغانستان بازگشته‌‌اند و به مواضع طالبان در پنجشیر حمله کرده‌اند.

منابع محلی نیز از مشاهده سه جت در حال پرواز بر فراز پنجشیر در نیمه‌شب دوشنبه خبر دادند ولی تاکنون هیچ گزارش رسمی درباره هویت این جنگنده‌ها منتشر نشده است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More