شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، در نبردهای پنجشیر

فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، و عبدالودود ذره، دستیار پیشین احمد شاه مسعود شامگاه یک‌شنبه در جریان نبرد با طالبان در پنجشیر کشته شدند.

خبر کشته شدن فهیم دشتی و عبدالودود ذره از جبهه مقاومت ملی همزمان شد با انتشار گزارش‌هایی درباره کشته شدن مولوی فصیح‌الدین از فرماندهان ارشد طالبان در پنجشیر. 

دو طرف طی چند روز گذشته اخبار متفاوتی درباره جنگ در پنجشیر اعلام کرده‌اند، نیروهای طالبان از تصرف بخش‌هایی از ولایت پنجشیر خبر داده‌اند و در مقابل نیروهای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعد نیز گفتند که در جریان حملات طالبان صدها نفر از اعضای این گروه را کشته یا اسیر کرده‌اند.

با این حال از شامگاه یک‌شنبه به وقت محلی، گزارش‌های مختلفتی درباره وارد آمدن تلفات گسترده به نیروهای جبهه مقاومت ملی پنجشیر منتشر شد.

گزارش‌ها حاکی از این است که فهیم دشتی سخنگوی «جبهه مقاومت ملی» که یک‌شنبه در جریان نبرد با طالبان در پنجشیر کشته شده است.

او بیش از دو دهه قبل از نزدیکان و مشاوران احمد شاه مسعود بود و بیست و یک سال پیش در چنین روزهایی در جریان حمله دو مهاجم انتحاری که منجر به کشته شدند احمد شاه مسعود شد، از ناحیه چشم آسیب دیده بود.

فهیم دشتی، در سال‌های گذشته به روزنامه‌نگاری اشتغال داشت و مدیر یک هفته‌نامه در کابل و رییس اتحادیه خبرنگاران افغانستان بود ولی پس از تصرف کابل به دره پنجشیر رفت و در کنار احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، با تشکیل «جبهه مقاومت ملی» و به عنوان سخنگوی این جبهه فعالیت می‌کرد.

هنوز به طور دقیق گزارشی درباره چگونگی کشته شدن فهیم دشتی منتشر نشده است ولی برخی منابع گفتند که سخنگوی جبهه مقاومت ملی در داخل یک خودرو مورد حمله پهپادی قرار گرفته است.

دو منبع در جبهه مقاومت ملی گفتند که در درگیری اخیر پنجشیر با طالبان، نیروهای ویژه پاکستان که با اراضی پنجشیر آشنا بوده و نقشه این منطقه را دارند، به مواضع نیروهای جبهه مقاومت ملی از هوا حمله کردند.

کمال‌الدین نظامی، فرماندار پنجشیر، نیز شامگاه یک‌شنبه به خبرنگار افغانستان اینترنشنال گفت که روز یک‌شنبه مواضع نیروهای مقاومت در پنجشیر چند بار با پهپاد بمباران شده است.

ضیا آریانژاد، نماینده سمنگان در پارلمان افغانستان نیز گفت: «پنجشیر توسط پهپادهای نیروهای هوایی پاکستان با استفاده از بمب‌های هوشمند بمباران شده است.»

همزمان نصیر اندیشه، سفیر و نماینده افغانستان نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو، در صفحه توییتر خود از حملات هلی کوپترهای پاکستانی به پنجشیر خبر داد و نوشت: «ملت من امروز بهترين‌هايش را در حملات هلی كوپتر پاكستانی در كوه و دره‌شان شهید دادند.»

از سوی دیگر، منابع مختلف گزارش دادند که عبدالودود ذره، خواهر زاده و دستیار پیشین احمد شاه مسعود، نیز طی نبردهای یک‌شنبه شب با طالبان در پنجشیر کشته شده است.

از سوی دیگر خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس نیز خبر داد که مولوی فصیح‌الدین، مشهور به قاری فصیح‌الدین، از فرماندهان ارشد و مسئول عملیاتی طالبان در شمال شرق افغانستان نیز در جنگ با جبهه مقاومت مردمی در پنجشیر کشته شده است. طالبان هنوز کشته شدن این فرمانده ارشد خود را تایید نکرده است.

همچنین منابع نزدیک به جبهه مقاومت مردمی به خبرنگاران افغانستان اینترنشنال گفتند که امرالله صالح معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان که طی سه هفته گذشته در کنار احمد مسعود در پنجشیر بود به تاجیکستان رفته است.

گزارش شده که احمد مسعود در جای امنی در پنجشیر است و نبرد همچنان در مناطقی از پنجشیر ادامه دارد و نیروهای وابسته به علم ایزدیار، فضل احمد معنوی و چند فرمانده دیگر نیروهای مقاومت، درگیر جنگ شدید با طالبان هستند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More