شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توقف درمان دختران شین‌آباد در یک سال گذشته

 

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت که پس از گذشت هشت سال از آتش‌سوزی مدرسه ابتدایی دخترانه در شین‌آباد، وضعیت جسمی این دختران بدتر شده و زخم بعضی از آن‌ها عفونت کرده است.

براساس این گزارش، با این حال روند درمان آن‌ها با شیوع کرونا متوقف شده است.

سیما شادکام، یکی از این دختران که اینک ۱۸ سال دارد،  ۱۸ بار اقدام به خودکشی کرده است. این روزنامه نوشت که نصف صورت او «عفونت کرده و پوست بینی‌اش کش آمده و نفس کشیدن را سخت‌تر از قبل» کرده است.

او گفته است: «مفاصلمان هرروز خشک‌تر می‌شوند. قلبمان درد می‌کند. مدام گیج و خوابیم. از پارسال هم نرفتیم بیمارستان ... از وقتی کرونا آمده هم هیچ‌کس سراغمان را نگرفته است. فراموش شده‌ایم.»

در این گزارش اعلام شده که برخی وعده‌ها از جمله تاسیس یک درمانگاه تخصصی برای مداوای آنان در شین‌آباد یا ارومیه اجرا نشده است.

وعده پرداخت مستمری مادام‌العمر دو سال پس از حادثه با دستور حسن روحانی، رییس‌ جمهوری، اجرا شده و به آنان ماهی حدود یک میلیون تومان پرداخت می‌شود.

پیش از این محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، وعده استخدام این دختران را در آموزش و پرورش داده بود.

آن‌ها با اشاره به وضعیت جسمی خود و نبود امکانات خواستار اختصاص سهمیه کنکور شده‌اند و نماینده پیرانشهر در مجلس نیز وعده داده که این موضوع را پیگیری می‌کند.

روز ۱۵ آذرماه ۱۳۹۱ بر اثر آتش‌گرفتن يک بخاری نفتی در مدرسه‌ شین‌آباد در پیرانشهر دو دانش‌آموز جان باختند و ۱۲ دانش‌آموز دیگر دچار سوختگی شدید شدند.

به گفته کمال حسین‌پور، نماینده پیرانشهر، هنوز ۱۵ درصد مدارس روستاهای این شهرستان با نفت و گازوئیل گرم می‌شوند.

اسرین معروفی، یکی از این دختران، با ۷۸ درصد سوختگی، کتابی با عنوان «از خاکستر خود برمی‌خیزیم» نوشته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More