شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تکرار آب‌گرفتگی محله‌ها و ورود سیلاب به خانه‌های مردم در شش شهر خوزستان

در پی بارش باران و تگرگ طی روز پنج‌شنبه و بامداد جمعه، برای سومین بار در پاییز سال‌جاری چند شهر استان خوزستان از جمله اهواز، ماهشهر، سربندر، مسجد سلیمان، لالی و شوشتر دچار آبگرفتگی شدند و ورود سیلاب به منازل مردم و در برخی مناطق این شهرها بالا آمدن فاضلاب خسارات گسترده‌ای به مردم وارد کرد.

علی خدادادی، مدیر جمعیت هلال احمر خوزستان، در ساعات پایانی پنج‌شنبه  شب گفت که نیروهای امدادی در چند شهر از جمله اهواز، مسجد سلیمان، لالی و شوشتر که دچار آبگرفتگی شده‌اند، در حال امدادرسانی به افراد گرفتار در آبگرفتگی در این مناطق هستند.

خدادادی افزود که در شهر اهواز علاوه بر معابر عمومی و ورود آب به منازل مردم، بسیاری از خودروها نیز در سیلاب گرفتار شدند و به همین دلیل «امدادرسانی در شهرستان اهواز نیز با شدت بیشتری در حال انجام است و خودروهای زیادی توسط امدادگران در اهواز از آبگرفتگی رهاسازی» شده است.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که بارش باران در بامداد جمعه ۲۸ آذرماه، سبب آب‌گرفتگی گسترده در مناطق مختلف شهر سربندر از جمله خیابان‌ها و معابر عمومی شده و سیلاب وارد منازل مردم شده است. در ماهشهر نیز آب‌گرفتگی معابر عمومی و منازل در بسیاری از مناطق گزارش شده است. 

شماری از مردم این دو شهر گفتند که این چندمین باری است که آب وارد منازل‌شان شده و به خانه و زندگی‌شان آسیب شده اما حاضر نیستند دست نیاز به سوی دستگاه مسئول دراز کنند چون دستگاه‌های حکومتی هیچ کاری برای کمک به آنها انجام نمی‌دهند و متقاضیان کمک را «فقط می‌دوانند».

در شوشتر نیز سیلاب به خانه‌های مردم در چند منطقه این شهر وارد شده است. در مناطقی از این شهر، آب فاضلاب بالا آمد و به خانه‌های مردم وارد شد و به منازل و زندگی آنان خسارت زد. ساکنان این شهر گفتند که نه اداره آبفا پاسخگوی این وضعیت است و نه شهرداری مسئولیتی قبول می‌کند.

مردم می‌گویند که هیچ مقام و مسئولی حاضر نیست حتی آسیب‌های آبگرفتگی و سیلاب بر زندگی‌شان را ببیند.

حسن روحانی روز پنج‌شنبه ۲۷ آذر ماه در حالی که دور تازه آب‌گرفتگی‌ها در خوزستان از شهر اهواز آغاز شده بود، از آن به عنوان « حوادث غیرمترقبه» نام برد و از اینکه «به خاطر بارندگی‌های شدیدی، مردم شهر بزرگی مثل اهواز به خاطر آب‌گرفتگی‌ها گرفتار شدند»، ابراز تاسف کرد.

روحانی خطاب به استاندار خوزستان و شهردار اهواز و ستاد مدیریت بحران گفت که «همه توان خودشان را به کار بگیرند که در ایام بارندگی تا فصل بهار، مشکلات مردم را کاهش بدهند و برنامه‌ریزی دقیق‌تر و صحیح‌تری برای خوزستان و مخصوصا اهواز انجام گیرد.»

این درحالی است که ورود سیلاب به شهرها، آب‌گرفتگی معابر و منازل مردم پس از بارش باران و بالا آمدن فاضلاب و ورود آن به خیابان‌ها و خانه‌ها به ویژه طی دو سال گذشته بارها در شهرهای مختلف استان خوزستان تکرار شده است.

آخرین مورد از این آب‌گرفتگی‌ و وقوع سیلاب‌های درون شهری دو هفته پیش در شهرهای ماهشهر، اهواز، سربندر، شهر جراحی و برخی دیگر از شهرهای خوزستان رخ داد که به گفته مقام‌های مسئول دست‌کم به هفت هزار واحد مسکونی آسیب رساند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More