شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص برای کنوانسیون پالرمو

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده که این نهاد شنبه آینده یک نشست فوق‌العاده برای پایان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (کنوانسیون پالرمو) خواهد داشت.

در جلسه روز شنبه ۲۹ دی ماه مجمع تشخیص مصحلت نظام که با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران و لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئيس‌جمهور برگزار شد، لایحه پالرمو مورد بحث و بررسی قرار گرفت ولی به نتیجه‌گیری نرسید.

این لایحه یکی از چهار لایحه مرتبط با مبارزه با پولشویی است که ایران باید تا فوریه درباره تصویب و اجرایی‌شدن آن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گزارش دهد. ایران فعلا از فهرست سیاه این گروه تعلیق شده و تا ماه فوریه فرصت دارد که با تصویب لوایح مرتبط با مبارزه با پولشویی، از فهرست سیاه خارج شود.

مقام‌های دولت در روزهای اخیر بارها بر اهمیت لوایحی چون پالرمو تاکید کرده و خواستار تصویب آن در مجمع تشخیص شده‌اند ولی در جلسه امروز، حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران به روال معمول غایب بود.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که لایحه پالرمو پس از بررسی بیشتر به دو کمیسیون «سیاسی-دفاعی» و «حقوقی-قضایی» مجمع تشخیص ارجاع داده شده است.

این لایحه را شورای نگهبان را رد کرده بود و با توجه به اصرار مجلس بر مصوبه خود، برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است.

نکته جالب توجه اینکه شورای نگهبان بر اساس نظرات «هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت» اقدام به رد کردن لایحه پالرمو کرده بود. مجلس رای شورای نگهبان را قبول نکرد و حال لایحه برای تصویب شدن به مجمع تشخیص آمده که اکثر اعضایش همان اعضای «هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت» هستند و در حال بررسی و رفع ایراداتی هستند که خودشان مطرح کرده‌‌اند.

برخی نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری، نایب رییس مجلس، ورود هیات نظارت مجمع تشخیص به لوایحی مثل پالرمو را تلاش این نهاد برای ورود به حوزه قانون‌گذاری و موجب تضعیف مجلس دانسته‌اند.

موافقان پالرمو می‌گویند تصویب لوایح مربوط به پولشویی علاوه بر کمک به شفافیت مالی و اقتصادی، بهانه‌جویی اروپایی ها برای راه‌اندازی سازوکار مالی (SPV) کاهش می‌دهد ولی مخالفان می‌گویند این لوایح موجب مسدود شدن راه‌های کمک به گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان و حماس می‌شود. احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد تصویب این لوایح را مقدمه‌سازی برای فتنه ۹۸ توصیف کرده است.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More