شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جلسه کمیته اضطراری دولت بریتانیا برای بررسی گزینه‌های مقابله با ایران

جلسه کمیته اضطراری دولت بریتانیا، کبری (Cobra)، به ریاست ترزا می، نخست‌وزیر این کشور برگزار می‌شود.

این نشست، روز دوشنبه  ۳۱ تیر و به دنبال توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» از سوی نیروهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز برگزار خواهد شد و موضوع اصلی آن، حفظ امنیت حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج‌فارس است.

در این جلسه، نخست‌وزیر بریتانیا آخرین گزارش‌ها درباره وضعیت منطقه را از وزرا و مقامات مسئول مرتبط دریافت خواهد کرد و درباره اقدام بعدی لندن در این زمینه بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

گزینه بلوکه کردن اموال ایران در بریتانیا یکی از گزینه‌های مورد بحث در این نشست خواهد بود.

همزمان جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در یک سخنرانی در پارلمان این کشور، نمایندگان را در جریان اقدامات احتمالی دولت بریتانیا علیه ایران قرار خواهد داد.

او پیش‌تر از آلمان و فرانسه برای حمایت این کشورها از بریتانیا تشکر کرده است. آلمان، فرانسه، اتحادیه اروپا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ایران خواسته‌اند که با آزادسازی کشتی توقیف‌شده بریتانیایی، اختلافات میان تهران و لندن را از طریق دیپلماتیک حل کنند.

در روزهای گذشته، رسانه‌ها و مقامات بریتانیایی از احتمال وضع تحریم‌هایی علیه ایران، به دنبال توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» خبر داده بودند.

توبیاس الوود،  معاون وزیر دفاع بریتانیا، نیز روز یکشنبه ۳۰ تیرماه در گفت‌وگو با شبکه اسکای تاکید کرد که این کشور باید «برای باز نگه داشتن تنگه هرمز در خاورمیانه حضور نظامی داشته باشد».

او درباره احتمال تحریم جمهوری اسلامی گفت این کشور چنین گزینه‌ای را ارزیابی می‌کند.

همچنین روز یکشنبه اطلاعات نوار صوتی مکالمات یک ناو جنگی بریتانیا با شناور سپاه پاسداران منتشر شد.

بر اساس این نوار که در اختیار شرکت امنیت دریایی بریتانیایی «دریاد گلوبال» است، ناو  بریتانیا، روز جمعه ۲۸ تیرماه، پیش از آن که نفتکش «استینا ایمپرو» توقیف شود به شناور گشتی ایران هشدار داده بود.

پیش‌تر در پی حمله به دو نفتکش در ماه ژوئیه، نیروی دریایی بریتانیا اعزام یک ناو جنگی دیگر خود به منطقه را سه هفته جلو انداخت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More