شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جلوگیری ماموران امنیتی از حضور مردم در مراسم بزرگداشت مصدق

همزمان با سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق،  برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از ممانعت نیروهای امنیتی از حضور مردم در مراسم سالگرد مصدق خبر دادند.

بر اساس گزارش کاربران رسانه‌های اجتماعی، ماموران نیروی انتظامی از ورود برخی از شهروندان و اعضای جبهه ملی به روستای احمدآباد در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد استان البرز و هفت و نیم کیلومتری جنوب غربی شهر  آبیک جلوگیری کردند.

بر اساس تصاویر منتشر شده، روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند،  خودروهای افرادی که قصد حضور در مزار مصدق در روستای احمدآباد را داشتند، از سوی نیروی انتظامی متوقف شدند.

 

 

حسین موسویان، رئیس شورای مرکزی جبهه ملی پنجم، نیز با تایید این خبر در احمد آباد گفت که ماموران  از حضور مردم بر سر مزار دکتر مصدق جلوگیری کرده‌ و اتوبوس‌های حامل آنها را برگرداندند.

 

 

شورای مرکزی جبهه ملی ایـران نیز امروز به‌مناسبت سالگرد درگذشت دکتر محمد مصدق در بیانیه‌ای یادآورشده است که «تخریب دکتر محمد مصدق در نظام استبدادی گذشته و حال، امر مستمری بوده و است. زیرا تا استبداد باقی است؛ تخریب نماد ملّی آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و عدالت‌جویی همواره وجود دارد. این روش استبدادی خود به خوبی روشن‌گر، بیان‌گر و نقشه راه برای ملّت شریف ایران است. نشان‌دهنده این است که بدیل واقعی همانا راه و مکتب دکتر مصدق است. »

در این بیانیه آمده است: «هیچ‌گاه تاریخ آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی چونین مرگی را نه تنها باور نخواهد کرد که آن را نشانه پایان استبداد  دانست.»

در این بیانیه اشاره شده است:«پس از کودتای ۲۸ مرداد، تا به امروز نحوه برخورد دو رژیم اقتدارگرا با شخصیت دکتر مصدق، راه مصدق، نهضت ملّی و جبهه ملّی ایران نشانه روشنی بر وجود «استبداد» است. زیرا این گفتمان از نهضت مشروطه، به‌ویژه نهضت ملّی ایران، انقلاب ۵۷ ملّت ایران تا به امروز در نبرد با « استبداد» بوده است. »

در بیانیه جبهه ملی ایران تاکید شده است،  «آموزه بزرگ دکتر محمد مصدق پیروی نکردن از هر نظام قدرت‌مدار داخلی و خارجی است. دکتر مصدق همواره ما را به یک نظام بیرون از قدرت که همانا اراده بی‌‌منتهای ملّت است، فرا می‌خواند.»

دکتر محمد مصدق، نخست وزیر پیشین ایران و  رهبر جبهه ملی بود که  پس از تحمل سیزده سال زندان و تبعید ناشی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سرانجام در چهاردهم اسفند ۱۳۴۵ خورشیدی، چشم از جهان فرو بست.

او  ابتدا به سه سال زندان محکوم شد و سپس باقی عمر خود را در احمدآباد در تبعید گذراند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More