شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنگ در شمال افغانستان؛ جنگ‌جویان طالبان وارد شهر قندوز و سرپل شدند 

 در ادامه درگیری‌های شدید بین جنگ‌جویان طالبان و نیروهای امنیتی، سخنگوی طالبان مدعی شد که این گروه روز یک‌شنبه ۱۷ مردادماه، مرکز ولایت‌های قندوز و سرپل در شمال افغانستان را تصرف کردند. 

ذبیح‌الله مجاهد در اطلاعیه‌ای گفت که مرکز ولایت قندوز شامل ساختمان فرمانداری، فرماندهی پلیس، زندان، استخبارات و منطقه بالاحصار به طور «کامل» در کنترل طالبان درآمده و همچنین طالبان با تصرف مرکز ولایت سرپل، تمام ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی را گرفته‌اند. 

هم‌زمان، وزارت دفاع افغانستان صبح روز یک‌شنبه در خبرنامه‌ای از راه‌اندازی عملیات پاکسازی در مرکز ولایت قندوز خبر داد و گفت که کماندوها «چهارراهی شهید ژنرال عبدالرازق و مقر رادیو تلویزیون ملی شهر قندوز» را از طالبان پاکسازی کرده‌اند. 

مقام‌های دولت افغانستان در مورد ادعای طالبان مبنی بر سقوط ولایت سرپل اظهار نظر نکرده‌اند. 

در دو روز گذشته، طالبان شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز و شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان را تصرف کردند. 

پس از سقوط رژیم طالبان، این گروه در سال‌های گذشته دستکم دوبار شهر قندوز را به مدت کوتاهی تصرف کردند. در دوره اول ریاست جمهوری اشرف غنی، شهر غزنی و مرکز ولایت فراه نیز در آستانه سقوط قرار گرفت. اکنون، سقوط مراکز چهار ولایت در مدت سه روز سابقه و نشان‌دهنده قدرت نظامی طالبان است. 

از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان می‌گوید طی شبانه‌روز گذشته، تعداد ۵۷۲ تن از افراد طالبان به دست نیروهای امنیتی کشته و ۳۰۹ نفر دیگر از اعضای طالبان زخمی شده‌اند. وزارت دفاع روز یک‌شنبه در اطلاعیه‌ای گفت این اعضای طالبان در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، غزنی، پکتیا، پکتیکا، قندهار، ارزگان، هرات، فراه، جوزجان، سرپل، فاریاب، هلمند، نیمروز، تخار، قندوز، بدخشان و کاپیسا کشته و زخمی شده‌اند. 

در پی حملات تهاجمی طالبان به مرکز شماری از ولایت‌ها، سفارت آمریکا در کابل، حملات  خشونت‌آمیز طالبان و «تصرف غیرقانونی» شماری از مرکزهای ولایت‌ها به دست این گروه را محکوم کرد. سفارت آمریکا روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که اقدام‌های خشونت‌آمیز طالبان برای تحمیل اجباری حاکمیت خود غیرقابل قبول است و این امر مغایر ادعای طالبان برای حمایت از حل و فصل مسالمت‌آمیز مساله افغانستان است. 

در بیانیه‌ای سفارت آمریکا آمده است که اقدامات اخیر طالبان نشان‌دهنده «بی‌اعتنایی و بی‌احترامی آنها به رفاه و حقوق غیرنظامیان است و این بحران انسانی را در کشور تشدید می‌کند.» سفارت آمریکا از طالبان خواسته است که با آتش‌بس دائمی و همه‌جانبه موافقت کنند و مذاکرات صلح را ادامه دهند. 

تصاویری که از ولایت‌های سرپل و قندوز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که جنگ بین دو طرف جریان دارد، مردم در حال فرار اند، شماری از مغازه‌ها را آتش گرفته و دود غلیظ ناشی از آتش جنگ از مناطق مختلف شهر بلند است.  

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شنبه شب ۱۶ مرداد تایید کرد که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا، یک تجمع طالبان را در شهر شبرغان در شمال کشور، هدف قرار داده است. 

فواد امان گفت که در اثر این حمله هوایی آمریکا، تلفات سنگینی به «تروریست‌ها» وارد شده است. قول‌اردوی ۲۰۹ شاهین مستقر در شمال نیز در اطلاعیه‌ای گفت که در اثر ۵ حمله هوایی بی-۵۲ بر مواضع طالبان، بیشتر از ۲۰۰ طالب، در اطراف شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان کشته شده‌اند و نزدیک به ۱۰۰ عراده ماشین و موتورسیکلت طالبان تخریب شده است. 

قبل از آغاز این حمله، روزنامه تایمز به نقل منابع آمریکایی گزارش داد که رییس جمهوری آمریکا برای جلوگیری از پیشروی طالبان دستور حمله بی‌-۵۲ را صادر کرده است. 

در کنار درگیری‌ها در شمال، جنگ‌های شدیدی نیز در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند و قندهار در جنوب و همچنین در شهر هرات در غرب کشور ادامه دارد و نیروهای امنیتی و بسیج مردمی در برابر حملات طالبان مقاومت می‌کنند. 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More