شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جوزپ بورل: درباره برجام با آمریکا هم در تماس هستم

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ گفت در تلاش برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای با آمریکا هم در تماس است.

بورل که به روسیه سفر کرده روز پنجشنبه ۱۶ بهمن‌ماه طی گفت‌وگویی با شبکه اینترفکس گفت: «ما باید از طریق کمیسیون مشترک برجام از فشار حداکثری به دیپلماسی حداکثری حرکت کنیم تا با تلاش یک بار دیگر اجرای کامل توافق، از جمله توسط ایران، را تضمین کنیم.»

این اظهارات در پی آن صورت می‌گیرد که محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، طی گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان در زمینه اختلاف تهران و واشینگتن بر سر بازگشت به برجام اشاره کرد بورل می‌تواند برنامه‌ریزی اقدامات مورد نیاز آمریکا و اقداماتی را که ایران باید صورت دهد،‌ انجام دهد.

بورل در ادامه مصاحبه‌اش موقعیت کنونی برجام را «حساس» خواند و افزود: «من به عنوان هماهنگ‌کننده برجام سخت تلاش می‌کنم تا آن را زنده نگه دارم.»

این مقام اتحادیه اروپا روسیه را شریکی مهم در این زمینه خواند و اضافه کرد: «من با همه طرف‌های[برجام] و همچنین با شرکای آمریکایی‌مان در تماس هستم. هیچ راه آسانی وجود ندارد.»

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، روز جمعه گفته بود که عربستان سعودی نیز باید در هر مذاکره‌ای با ایران برای توافق جدید «دخیل» باشد. به گفته مکرون، باید از «اشتباه» گذشته که در آن قدرت‌های منطقه در توافق برجام شریک نبودند، اجتناب شود.

این اظهارات و موضع با مخالفت‌ مقام‌های ایران مواجه شد.

مقام‌های دولت دونالد ترامپ نیز پیشتر تاکید کرده بودند دولت جدید باید در زمینه برنامه هسته‌ای ایران با کشورهای شریک ایالات متحده در منطقه هم گفت‌وگو کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت جو بایدن، ۱۳ بهمن‌ماه گفت ایالات متحده مایل است به اجرای توافق هسته‌ای بازگردد و اگر ایران نیز چنین کند؛ بعد از آن با متحدان و شرکای آمریکا «برای توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر» که موضوعاتی دیگر را نیز شامل شود «کار خواهیم کرد».

بورل در بخشی از گفت‌وگویش در زمینه عدم تامین منافع اقتصادی ایران از برجام پس از خروج آمریکا گفت:‌«خروج ایالات متحده از برجام و سیاست فشار حداکثری از جمله تحریم‌های ثانویه تاثیر منفی داشت. برجام نتوانست کامل به ظرفیت خود از جمله در زمینه اقتصادی برسد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More