شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسام‌الدین آشنا: روحانی گزارش قابل دفاعی از کشته‌شدگان آبان دریافت نکرد

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، گفت که روحانی «تا امروز گزارش روشن قابل دفاعی از کشته‌شدگان آبان دریافت نکرده‌‌» است.

آشنا، در گفت‌وگو با نشریه اندیشه‌پویا درباره اعتراضات آبانماه سال گذشته، با اشاره به این که «در مورد کشته‌شدگان، اعداد متفاوتی به رئیس جمهور اعلام می‌شود»، ادامه داد: «نیروی انتظامی یک چیز می‌گوید، وزارت کشور چیز دیگری می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری را می‌گوید.»

مشاور روحانی با تاکید بر این که «حرف رییس‌جمهور در نهایت این است که پزشکی قانونی باید اعلام کند»، گفت: «منظورش این است که مسئولیت این کار با قوه قضائیه است.»

آشنا همچنین گفت: «هیچ نهادی مسئولیت مستقیم تیراندازی را نپذیرفته است. رئیس جمهور هم هیچ گزارشی از این ماجرا ندارد. قطعا رئیس جمهور کسی نیست که گفته باشد مردم را بکشید.»

این اظهارات در حالی است که اواسط خردادماه، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، به طور ضمنی کشته‌شدن دست‌کم  ۲۲۵ نفر از مردم معترض در جریان اعتراضات آبان را تایید کرد.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار جزییات، کشته‌شدن دست‌کم ۳۰۴ مرد، زن و کودک در اعتراضات آبان به دست نیروهای امنیتی ایران و مفقود شدن بسیاری از معترضان را تایید کرده و خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به نقل از سه مقام رسمی در وزارت کشور ایران تعداد کشته‌شدگان دو هفته اعتراضات سراسری در ایران را بیش از هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

مشاور روحانی همچنین با «شورش» خواندن اعتراضات مردمی دیماه ۹۶،  گفت روحانی پس از این اعتراضات «تاثیر زیادی در محافظه‌کار شدن» روحانی و نگرانی او «برای کلیت نظام» داشت. 

او ادامه داد: «حوادث دی ماه سال ۹۶، ویژگی‌های بسیار متمایزی از حوادث سالهای ۶۰  و ۷۸ و حتی ۸۸ داشت. در دی‌ماه ۹۶ آقای روحانی متوجه شد که مخالفان دولت او تا چه مقدار ظرفیت مواجهه با او را دارند و برای ضربه زدن به دولت تا کجا حاضرند پیش روند.»

مشاور روحانی بدون ذکر نام خاصی ادامه داد رییس جمهوری اسلامی «آنجا بود که متوجه شد انتخابات برای برخی رقیبان و رقیب‌سازان تمام نشده است و آثار و تبعات مبارزات انتخاباتی ادامه دارد. بعد از دی ماه ۹۶ آقای روحانی دیگر آدم قبل از دی ماه ۹۶ نبود.»

در دیماه ۹۶، هزاران معترض به وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران در حدود صد شهر برای ابراز اعتراض خود به خیابان آمدند، اما نیروهای حکومتی هزاران نفر را بازداشت و ده‌ها نفر دیگر را به ضرب گلوله کشتند. همچنین به تازگی حکم اعدام مصطفی صالحی، یکی از این معترضان اجرا شد.

آشنا خروج دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از برجام در چند ماه پس از این اعتراضات را «دومین ضربه بسیار سنگین» به روحانی دانست که  بود که موجب «حرکت روحانی با دنده سنگین شد.»

مشاور روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت «تمسخر» مردم از سوی روحانی گفت: «رییس‌جمهور در برخی کنش‌های ارتباطی خود، رفتار آدم معمولی را به جای رفتار رییس جمهور داشته است.»

این حرف‌های مشاور روحانی به اظهارات رییس جمهوری اسلامی مبنی بر بی‌اطلاعی از گران شدن بنزین در جریان اعتراضات سال گذشته اشاره دارد.

آشنا درباره رابطه روحانی با وزرایش از جمله «برخوردی که وزیر پیشین صمت پس از خروج از دولت با رییس‌جمهور داشت» گفت: «اینکه وزن برخی وزارتخانه‌ها کمتر شده را قبول می‌کنم.»

او ادامه داد: «وزیر سابق آموزش و پرورش و وزیر سابق صمت، پس از خروج از دولت گفتند که ما درخواست و استدعا داشتیم که رئیس‌جمهور قبل از برکناری با ما ملاقات کند و حرف ما را بشنود، اما موافقت نشد. به نظر می‌رسد پروتکل‌ دیدار میان رئیس جمهور و کابینه‌اش هم کمی‌ فاصله‌گذاری‌شده است.»

مشاور روحانی در پاسخ به این که چرا با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، دولت کناره‌گیری نمی‌کند، گفت: «رییس‌جمهور فکر نمی‌کند که دولت به انسداد اجرایی رسیده است.»

او درباره نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران نیز گفت که بهترین گزینه علی لاریجانی است، اما به شرط آن که بتواند خود را از «خاندان لاریجانی جدا کند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More