شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله با چاقو به دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان در زندان تهران بزرگ

علی قهرمانی و رضا بیات، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان۹۸، در تیپ پنج زندان تهران بزرگ با حمله دو زندانی جرایم عمومی مواجه شده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بنابر گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر،یکی از آنها در ناحیه پهلو با چاقو زخمی شده و دیگری از پشت سر آسیب دیده است.

یک روز قبل از حمله به دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان در زندان فشافویه، جمعی از زندانیان سیاسی که در این زندان نگهداری می‌شوند در نامه‌ای که به دست ایران اینترنشنال رسیده است، شرایط این زندان را «جهنمی» توصیف کرده و  با اشاره به مشکلات متعدد بهداشتی و شیوع کرونا، به رفتار دوگانه و سلیقه‌ای مقام‌های قضایی و بلاتکلیفی بازداشت‌شدگان آبان‌ اعتراض کردند.

زندانیان سیاسی فشافویه در این نامه عنوان کردند که از آبان ۹۸ تاکنون در زندان به سر می‌برند و شاهد برخورد دوگانه و سلیقه‌ای با بازداشت شدگان آبان ماه هستند و در مواردی با وجود موافقت دادیارها با مرخصی، همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برند و با گذشت بیش از هفت ماه همچنان وضعیت مشخصی ندارند.

مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، در این ارتباط گزارش داد که این درگیری پس از اعتراض علی قهرمانی و رضا بیات نسبت به پخش و فروش مواد مخدر در تیپ پنج زندان تهران بزرگ صورت گرفت و این دو معترض زندانی آبان ماه از سوی وکلای بند مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.

در جریان این حمله و ضرب و شتم، علی قهرمانی از ناحیه پهلو با چاقو زخمی شده است و رضا بیات نیز از پشت سر به واسطه اصابت جسم سخت آسیب دیده است.

یک منبع نزدیک به دو معترض زندانی آبان ماه، به سایت مجموعه فعالان حقوق بشر گفت که «مسئولان زندان در عوض تنبیه ضاربان، علی قهرمانی و رضا بیات را بعد از انتقال کوتاه مدت به بهداری به بند دیگری منتقل کردند. در حالی که اعتراض این دو تن تنها نسبت به آلوده کردن جوانان خصوصا بازداشت شدگان آبان ماه به مواد مخدر بود.»

علی قهرمانی و رضا بیات هر دو در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بازداشت شدند. دادگاه انقلاب تهران علی قهرمانی را به سه سال و سه ماه حبس تعزیری و رضا بیات را به چهار سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

حمله به زندانیان سیاسی به دلیل عدم اجرای قانون طبقه‌بندی زندانیان، بارها در زندان‌های ایران سابقه دارد و مقام‌های قضایی آن را رویدادی عادی در زندان‌ها توصیف می‌کنند.در مواردی این حملات به کشته شدن زندانیان سیاسی منجر شده است از جمله زندانیان سیاسی که در چنین حملاتی کشته شدند علیرضا شیرمحمدعلی است.

علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی ٢١ ساله، شامگاه دوشنبه ٢٠ خرداد، در زندان فشافویه طی حمله دو زندانی دیگر به نام‌های محمدرضا خلیل زاده و حمیدرضا شجاعی زواره با بیش از ۳۰ ضربه چاقو در ناحیه شاهرگ و شکم به قتل رسید. قاتلان شیرمحمدعلی،  در جریان دادگاه خود به « ۳۲ ماه حبس خود در شرایط سخت زندان فشافویه» اشاره کرده و گفتند که «برای رها شدن از زندان فشافویه که مانند جهنم بود دست به این کار زدیم.»

این درحالی است که شیرمحمدعلی چهار ماه قبل از آنکه در زندان فشافویه کشته شود، از ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۷ به همراه یک زندانی سیاسی دیگر به نام «برزان محمدی» در اعتراض به وضعیت نامناسب و محرومیت‎های گسترده ای که در زندان فشافویه اعمال می شود، دست به اعتصاب غذا زده بود.

یکی از خواسته شیرمحمدعلی در این اعتصاب غذای یک ماهه «اجرای اصل تفکیک جرایم» و انتقال از زندان فشافویه به زندان اوین یا زندان رجایی‌شهر بود. او در مامه اعلام اعتصاب غذای خود نوشته بود که «از حقوق اجتماعی یک زندانی محروم هستم، خواسته‌های مکررم برای قبول وثیقه و تسریع در انتقال به زندانی دیگر بی‌پاسخ مانده است» و «در زندان تهران بزرگ به سختی گذران دوران حبس می‌نمایم. نظام جمهوری اسلامی فشار روحی و روانی‌ای بر من وارد کرده است که وجاهت شرعی و قانونی ندارد.»

علی قهرمانی و رضا بیات دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان۹۸  که اکنون در زندان فشافویه مورد حمله، ضرب و شتم قرار گرفته و با ضربات چاقو مجروح شده‌اند و ده‌ها زندانی سیاسی و عقیدتی در این زندان و در شرایطی مشابه علیرضا شیرمحمدعلی قرار دارند.

آنها در جریان اعتراضات آبان ماه بازداشت شده اند؛ علی قهرمانی از سوی دادگاه انقلاب به سه سال و سه ماه حبس تعزیری و رضا بیات به چهار  سال حبس تعزیری محکوم شدند و بدون اجرای طبقه بندی زندانیان در میان زندانیان جرایم عادی و گاه خطرناک نگهداری می‌شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More