شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله جو بایدن به سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران؛ باید سریعا مسیرمان را تغییر دهیم

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نتیجه سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران را یک شکست خطرناک خواند و‌ تاکید کرد که «باید سریعا مسیرمان را تغییر دهیم.»

بایدن طی یادداشتی که در سی‌ان‌ان منتشر شد، نوشت که «سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران منفعتی برای رژیم در ایران و شکستی برای منافع آمریکا بوده است.»

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت که اگر ایران به پایبندی سفت و سخت به توافق هسته‌ای برگردد، آمریکا به عنوان نقطه شروع برای مذاکرات بعدی به این توافق بازمی‌گردد.

او گفت که «ما با متحدان‌مان همکاری می‌کنیم تا شروط برجام را تقویت کرده و گسترش دهیم و در عین حال به سایر موضوعات هم بپردازیم.»

جو بایدن افزود که این موضوعات شامل تلاش جدی برای آزاد شدن آمریکایی‌هایی است که ناعادلانه بازداشت شدند و انتقاد عمومی از رژیم ایران برای نقض پیوسته حقوق بشر از جمله اعدام نوید افکاری در این هفته و بازداشت نادرست زندانیان سیاسی مثل وکیل حقوق‌بشری، نسرین ستوده است.

جو بایدن ضمن نقد عملکرد چهارساله دونالد ترامپ، گفت: وقتی ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد قول داد تا «توافق بهتری» را برای محدود كردن برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند و متعهد شد كه تهران را تحت فشار قرار دهد تا رفتارهای تهاجمی خود را در سراسر خاورمیانه مهار كند.

او گفت که این قول مانند بسیاری از وعده‌های دونالد ترامپ، فقط کلمات پوچ بودند و در عوض، او با بی‌پروایی سیاستی را که برای حفظ امنیت آمریکا کار می‌کرد به‌ دور انداخت و با سیاستی جایگزین کرد که تهدید را بدتر کرده است.

این درحالی است که دونالد ترامپ و مقام‌های دولت او می‌گویند با خروج از برجام در سال۹۷ و اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی به شدت ضعیف و غرق در رکود عمیق شده، نرخ تورم افزایش و درآمد نفتی  به شدت کاهش یافته است و نارضایی داخلی در ایران افزایش یافته است و طی دو سال گذشته جمهوری اسلامی تهران کمتری برای حمایت از نیروهای نیابتی خود در منطقه اختصاص داده است.

بایدن در بخشی از یادداشت خود به روابط چین، روسیه و ایران اشاره کرد و تاکید کرد که سیاست ترامپ، چین و روسیه را به ایران نزدیک‌تر کرده است.

در بخشی دیگر از این یادداشت، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری گفت که قبل از ترامپ سال‌ها بود که حمله‌های راکتی شبه‌نظامیان علیه تاسیسات آمریکا در عراق انجام نمی‌شد اما اکنون این حملات به طور مرتب اتفاق می‌افتد و «ترامپ به جای توسل‌‌ جستن به بازدارندگی، ایران را جسور کرده است».

جو بایدن همچنین با بیان اینکه ترامپ به جای پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان» دائما آمریکا را به «آستانه یک جنگ جدید» کشانده است، افزود که «اگر این چیزی است که ترامپ موفقیت فرض می‌کند، اصلا دوست ندارم ببینم شکست‌ چه شکلی دارد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More