شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خاموشی‌ها در ایران آغاز شد؛ زمان‌بندی رسمی قطع برق در برخی استان‌ها

 

در حالی که هنوز یک ماه به آغاز فصل تابستان باقی مانده است، مقام‌ها در دو استان البرز و خراسان رضوی زمان‌بندی رسمی قطع برق را اعلام کردند و در برخی دیگر از استان‌ها نیز احتمال ارائه برنامه خاموشی‌ها افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، صنعت برق روز شنبه اول خرداد جلسه‌ای درباره بررسی انتشار زمان‌بندی‌های خاموشی در سراسر کشور برگزار کرده، اما هنوز تصمیمی درباره تمامی استان‌ها اعلام نشده است.

رامین فرج، سرپرست شرکت توزیع برق البرز، روز شنبه گفت: «چاره‌ای جز این وجود ندارد که بر اساس بلوک‌بندی که در سایت شرکت نیروی برق استان بارگذاری شده، از ساعت ۹ صبح برق محلات مختلف دو ساعت قطع شود.»

عباس آذری، معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد، نیز به ایرنا گفت بر اساس برنامه قطع برق برای این شهرستان، «سهم هر مشترک از این برنامه ۱/۵ ساعت در روز است».

امیدعلی مرآتی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، هم گفت احتمالا «خاموشی‌های طولانی مدت با برنامه» در انتظار این استان است.

کیومرث زمانی، سخنگوی صنعت برق در جنوب غرب کشور، نیز از اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق در خوزستان از روز شنبه خبر داد.

او همچنین خواستار آمادگی مراکز حساس شرکت‌های دارای دیزل ژنراتر یا مولد برق پشتیبان شد تا «در صورت نیاز از این ظرفیت استفاده شود».

اعلام رسمی قطعی برق در برخی مناطق ایران در حالی است که پیشتر گزارش‌هایی از خاموشی‌های پراکنده در این کشور منتشر شده، اما دولت برنامه‌ای قطعی از خاموشی‌ها ارائه نکرده بود.

همچنین مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، گفت از روز شنبه برق مراکز مجاز استخراج رمز ارز در ساعات اوج مصرف قطع می‌شوند.

به گفته او، اکنون بیش از ۲ هزار مگاوات  برق در مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در کشور مصرف می‌شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد چنین مصرفی «به دلیل اتصالات نادرست و افزایش نقطه‌ای مصرف برق باعث آسیب‌دیدگی و حتی سوختن تجهیزات شبکه شده که خاموشی‌هایی را به دنبال خواهد داشت.»

سخنگوی صنعت برق نیز گفت برق ساختمان‌های چهار سازمان دولتی، شامل وزارت صنعت، شعبه مرکزی بانک ملت ، بنیاد تعاون و سازمان ثبت و اسناد، «به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف» از روز شنبه قطع می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، سازمان‌های دولتی ایران باید مصرف برق خود را ۵۰ درصد کاهش دهند.

همزمان ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران روز شنبه گفت: «در ماه‌های گذشته قطعی‌های مکرر آب، برق و گاز لطمات بسیار سنگینی به صنعت کشور وارد کرده است.»

برخی مقام‌ها از استخراج رمزارزها به عنوان یکی از دلایل بهم خوردن تراز تولید و مصرف برق در ایران نام می‌برند. 

بر اساس نتایج یک تحقیق تازه، حدود ۴/۵ درصد همه استخراج‌های بیت‌کوین جهان در ایران انجام شده و درآمد صدها میلیون دلاری در حوزه رمزارز برای این کشور در پی داشته است.

قطع شدن برق به دلیل استخراج رمزارز باعث انتقاد کاربران در رسانه‌های اجتماعی هم شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More