شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده‌‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی: قاتل نمی‌تواند صاحب‌عزا باشد

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ که سال گذشته بر اثر اصابت موشک‌های پدافند سپاه پاسداران کشته شدند، در بیانیه‌ای با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی برای تصاحب مراسم سالگرد کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی تاکید کرد که «قاتل نمی‌تواند صاحب عزا باشد» و افزود که «جنایتکاران»، در این یک سال «نه توضیحی دادند، نه متهمی به جامعه معرفی شد».

هجدهم دی‌ماه سالگرد هدف قرار دادن پرواز پی‌اس۷۵۲ با موشک‌های سپاه پاسداران است. این هواپیمای متعلق به شرکت اوکراین اینترنشنال بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی تهران، هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن بر اثر اصابت این موشک‌ها کشته شدند.

انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با اشاره به «شکنجه روحی» و «تهدید» خانواده‌ها توسط حکومت ایران اعلام کرد: «جمهوری اسلامی در تلاش است مراسم سالگرد را تصاحب و آن را حکومتی کند. تلاش‌های بسیاری هم در حال انجام است تا خانواده‌ها را به پرداخت دیه، غرامت، هرچه که هست راضی کنند و امضا بگیرند.»

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ با تاکید بر این‌که «خانواده‌ها هشیارند و مدرکی را امضا نخواهند کرد»، تاکید کرد: جمهوری اسلامی هم حق برگزاری هیچ‌گونه مراسمی برای جانباختگان ندارد. به‌جای آن قاتلان را به مردم و جامعه‌ بین‌الملل معرفی کند و بگوید چرا این جنایت را مرتکب شده است.

پیشتر جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی از کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲، نیز از افزایش فشارهای سپاه پاسداران به خانواده‌ها در آستانه سالگرد کشته‌شدگان این هواپیما خبر داده بود.

سلیمانی گفت که : «ما خانواده‌های هواپیمای اوکراینی هنوز نتوانستیم عزاداری کنیم، سپاه [پاسداران] شروع کرده به تماس گرفتن با خانواده‌ها به بهانه سالگرد».

او همچنین هشدار داد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نباید «سپاه پاسداران یعنی قاتل» سرنشینان هواپیمای اوکراینی را به عنوان مسئول تماس با خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی تعیین کند.

همچنین در جریان حضور اعتراضی روز دوشنبه ۲۴ آذرماه، خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی، پدر مریم ملک طی سخنانی در حضور مقام‌های این دادسرا با تاکید بر این‌که امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی «جنایتکارند»، خواهان برکناری و محاکمه همه عاملان شلیک به پرواز ۷۵۲ و کشتن ۱۷۶ سرنشین آن شد.

در جریان این تجمع، پدر مریم ملک به منع حضور خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در روند تحقیقات اعتراض کرد و گفت: چرا قائل نیستید که «ما به عنوان اولیا دم، به عنوان جگرسوخته‌ها به عنوان کسانی که عملا مرده‌های متحرک هستیم، در تحقیق و روشن شدن حقایق مشارکت کنیم.»

او از امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، به عنوان «جنایتکاری» نام برد که مانع روشن شدن ابعاد حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی است.

پدر مریم ملک گفت: «یک مشت آدم جنایتکار چطوری ممکن است در تحقیقات شرکت داشته باشند، چاقو چه جوری می‌تواند دسته خودش را ببرد. فرمانده هوافضا که خودش تا مفرق دستش به خون فرزندان ما آلوده است آیا اجازه می‌دهد تحقیق به درستی انجام شود.»

هفته گذشته دولت کانادا در گزارش جدید خود درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، اعلام کرد که حکومت ایران تحقیق درباره منهدم کردن هواپیمای مسافربری غیرنظامی را به درستی انجام نمی‌دهد و بسیاری از سئوالات بی‌پاسخ مانده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز با تاکید بر این‌که خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی «استحقاق شفافیت، پاسخگویی و عدالت» دارند، گفت کانادا به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد تا بازماندگان به خواسته‌های خود برسند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، اما روز سه‌شنبه دوم دی‌ماه مواضع  کانادا را در خصوص حمایت از خانواده‌های کشته شدگان هواپیمای اوکراینی «زیاده‌خواهانه» خواند و گفت: «به دولت كانادا توصيه می‌كنیم كه بدون دخالت در امور داخلی كشورمان، روند همكاری‌های دو جانبه ايران و اوكراين، به عنوان دو دولت ذی‌ربط، را مختل نكند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More