شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده علی یونسی: برادرمان و امیرحسین مرادی را به بازجویی جمعی برده‌اند

 

برادر علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به سخنان مطرح‌شده در دیدار برادرش و امیرحسین مرادی با تعدادی از دانشجویان و استادان تاکید کرد که هر دو نفر اتهام‌های بیان‌شده را نپذیرفته‌اند. او این جلسه را «بازجویی جمعی» خواند.

نمایندگان انجمن اسلامی، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی مستقل، شورای صنفی، بسیج دانشجویی و برخی اساتید دانشگاه شریف با حضور مقام‌های دادستانی و بازجوی پرونده با علی یونسی و امیرحسین مرادی دیدار کرده‌اند. این دیدار انتقاداتی را به دنبال داشته است.

رضا یونسی، برادر علی یونسی، در حساب توییترش نوشت که در این دیدار برخی «به اصطلاح» اساتيد‌ و دانشجويان «کاملا وابسته به نهادهای امنیتی» در نقش «بازجو شرکت کردند تا بازجویی جمعی انجام شود».

او تاکید کرد که علی یونسی و امیرحسین مرادی «در همان جلسه بازجویی جمعی هم حاضر نشدند اتهامات را بپذیرند».

 

 

بر اساس گزارش انجمن اسلامی دانشجویان، علی یونسی اتهام مشخصی را نپذیرفته و گفته که علاقه‌ای به حضور در این جلسه نداشته است.

یونسی همچنین گفته است: «تنها می‌خواهم که پرونده‌ام از وزارت (اطلاعات) خارج شده و به دادگاه بروم و آن‌جا دفاع کنم».

امیرحسین مرادی نیز گفته است: «خیلی چیزها هست که می‌خواهم بگویم، اما اگر در این چند دقیقه توضیح دهم امکان‌پذیر نیست و حق مطلب ادا نمی‌شود.»

رضا یونسی در ادامه نوشت: «وزارت اطلاعات با اینها چه کرده که علی مایل است زودتر به دادگاه برود تا از آزار و اذیت اطلاعات راحت شود؟ چه تهدیدهایی کردید که علی در آن وضعیت، نگران خانواده اش است؟»

او افزوده: «چه کردید که علی و امیرحسین نمی‌توانستد جملات کامل بیان کنند و «جملات را نصفه‌نیمه رها می‌کردند»؟»

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی،  نیز در این‌باره نوشت  که «بی‌عدالتی یعنی» این دو نفر را که « از شدت استرس» حتی توانایی «واضح حرف زدن» را از دست دادند «بدون حضور وکیل و خانواده‌ها به جلسه بازجویی عمومی ببرید».

 

 

 

کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور« نیز در مطلبی با اشاره به این دیدار اعلام کرد که «وظیفه شرمناک اعتراف‌گیری اجباری» بر گردن دانشگاه و دانشجو افتاده است.

در این مطلب درباره «فروریختن آخرین تکه‌های متزلزل استقلال دانشگاه» ابراز نگرانی شده و همچنین حضور نمایندگان شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف در این نشست «مغایر رسالت این تشکل در دفاع از حقوق دانشجویان» خوانده شده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه پیشتر گفته بود که این دو دانشجو با سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشته و «به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه‌ای در کشور بودند» و «از منزل آنها اقلام انفجاری کشف شد». 

آیدا یونسی پیشتر این سخنان را «مسخره» و «داستان‌سازی» خوانده  بود. رضا یونسی، هم در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال هدف از این اتهامات را «لجن‌پراکنی» با هدف «سرکوب نارضایتی‌ها» توصیف کرده است.

علی یونسی، برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری روز ۲۲ فروردین بازداشت شدند.

درخواست های متعددی برای آزادی این دو دانشجو به مقام‌های جمهوری اسلامی ارسال شده است.

از جمله «کمیته دانشمندان نگران» (The Committee of Concerned Scientists) در نامه‌ای به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده بود.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل هم اعلام کرده که درباره وضعیت این دو دانشجوی زندانی «نگرانی‌های جدی» وجود دارد و آنها در معرض خطر شکنجه هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More