شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۷۴ نفر از استادان دانشگاه صنعتی شریف در نامه‌‌ای خواهان آزادی امیرحسین مرادی و علی یونسی شدند

۱۷۴ نفر از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه شریف در نامه‌ای خطاب به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی با اشاره به گذشت بیش از یک سال از بازداشت امیرحسین مرادی و علی یونسی از آنها به عنوان دانشجویان نخبه و المپیادی نام بردند و خواهان عفو و آزادی آنها به مناسبت عید فطر شدند.

امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک و علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، چهارده ماه قبل در ۲۲ فروردین ۹۹ از سوی ماموران لباس شخصی بدون ارائه هیچ‌گونه حکمی و با ضرب و شتم بازداشت شدند.

پیشتر نیز نامه‌ها و درخواست‌های متعددی برای آزادی این دو دانشجو دانشگاه شریف و دارنده مدال در الپیادهای کشوری و جهانی، به مقام‌های جمهوری اسلامی ارسال شده است.

این درخواست‌ها تاکنون با پاسخ مثبتی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه نشده است و حتی وکلای این دانشجویان با گذشت پس از یک سال از بازداشت آنها اجازه ملاقات یا حتی مکالمه تلفنی با موکلانشان را نداشته‌اند.

علاوه بر این، مصطفی نیلی، وکیل علی یونسی، روز ۲۲ فروردین سال‌جاری و یک سال بعد از بازداشت این دو دانشجو گفت که موکلش به همراه امیرحسین مرادی به «افساد فی الارض» متهم شده‌اند.

استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در نامه خود تاکید کردند که «بیش از یک سال است که علی یونسی و امیرحسین مرادی دو تن از دانشجویان برتر دانشگاه صنعتی شریف که قبلا در المپیادهای کشوری و جهانی افتخاراتی را برای کشور عزیزمان نیز کسب کرده اند» همچنان در زندان هستند.

امضاکنندگان این نامه که جمعی از استادن و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف هستند در نامه خود یادآوری کرده‌اند که بخش بزرگی از زندگی خود را صرف پرورش مستعدترین جوانان ایران از جمله دانشجویانی چون امیرحسین مرادی و علی یونسی کرده و همواره به آنان به چشم فرزندان خود نگریسته‌اند و خواهان  برخورد پدرانه» مسئولان جمهوری اسلامی با این دانشجویان شدند.

 ۱۷۴ استاد و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در نامه خود تاکید کردند: «باتوجه به طولانی شدن گرفتاری این دو جوان، بدینوسیله مُصرانه از مقامات عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی درخواست می‌کنیم که با سعه صدر و با لحاظ حداکثر رأفت اسلامی نسبت به اتهامات این دو دانشجوی جوان، آنها را به مناسبت عید سعید فطر مورد عفو یا تعلیق مجازات قرار داده و اجازه دهند که به آغوش خانواده و جمع دانشگاهی خود بازگردند.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، چند ماه پس از بازداشت این دانشجویان آنها را به ارتباط با مجاهدین خلق و اقدامات «خرابکارانه» متهم کرد.

در همان زمان آیدا یونسی، خواهر علی، این سخنان  را «مسخره» و «داستان‌سازی» خواند و رضا یونسی، برادر او هم در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال ضمن رد همه این اتهام‌ها، آنها را «لجن‌پراکنی» با هدف «سرکوب نارضایتی‌ها» توصیف کرده است.

شهریورماه سال۹۹ وکیل این دانشجویان در سایت امتداد از اتفاقات «بسیار عجیب» و اعمال فشار بر آنها برای اخذ اعترافات اجباری خبر داد و گفت به علی یونسی گفته شده «تا مصاحبه تلویزیونی نکند، از بند امنیتی اوین خارج نخواهد شد.»

«کمیته دانشمندان نگران» در نامه‌ای به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت علی یونسی اعلام کرد و سازمان عفو بین‌الملل و همچنین دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌هایی خواهان آزادی آنها شدند.

همچنین در یازدهم اردیبهشت ماه سال‌جاری نیز جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف در نامه‌ای به علی خامنه‌ای با تاکید براینکه پروند پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی طبیعی نیست.

نویسندگان آن نامه به محرومیت این دو دانشجوی زندانی از حقوقشان در مدت یک سال بازداشت و «فشارجسمی و روحی» بر آنها برای «انجام مصاحبه‌های تلویزیونی و پذیرش اتهامات» اشاره کرده و خواهان آزادی آنها شده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More