شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خسارت‌ بیش از هزار میلیارد تومانی به کشاورزی گلستان و مازندران

 

خسارت‌های ناشی از سیل در دو استان مازندران و گلستان، صدها میلیارد تومان برآورد شده است.

بر اساس آمار دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، سیل به کشاورزی استان گلستان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت زده که از این میزان ۷۶۰ میلیارد تومان به زیربخش زراعت، ۱۵۰ میلیارد تومان به زیربخش آب و خاک و زیرساخت‌ها، ۱۲۰ میلیارد تومان به زیربخش باغبانی و ۶۰ میلیارد تومان به زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان خسارت وارد شده است.

طبق این گزارش، تلفات دام‌های سبک و سنگین استان مازندران نیز بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ راس بوده و سیل به ۱۲ واحد مرغداری و ۱۰ واحد آبزی پروری این استان خسارت وارد کرده است.

خسارت سیل به بخش کشاورزی استان مازندران را ۵۵۵ میلیارد تومان اعلام شده که میزان خسارت سیل به باغات مازندران ۲۶۶ میلیارد تومان، زیر بخش آب و خاک و زیرساخت‌ها ۱۱۵ میلیارد تومان، زیر بخش زراعت ۱۰۷ میلیارد تومان و زیر بخش‌های دام، طیور و آبزیان ۶۷ میلیارد تومان بوده است.

جاری شدن سیل در استان‌های شمالی ایران خسارات زیادی به ویژه در شهرها و روستاهای استان گلستان به همراه آورده اما هنوز آمار رسمی  جدیدی از تلفات ناشی از بارندگی‌های سنگین و غافلگیرکننده ارائه نشده است.

رییس سازمان مدیریت بحران ایران روز شنبه سوم فروردین گفت بالگردهای این سازمان «شش» نفر از مصدومین سیل را از «مرگ حتمی» نجات داده‌اند.

اسماعیل نجار با بیان اینکه تیم ارزیاب در حال حاضر به بررسی خسارات می‌پردازند، گفت: «زیرساخت‌ها، بخش کشاورزی و منازل مسکونی در استان گلستان آسیب زیادی دیده‌اند.»

او همچنین به میزان خسارات ناشی از سیل در استان مازندران اشاره کرد و گفت: «در ۱۰ تا ۱۵ منطقه رانش زمین در مسیر جاده به روستا اتفاق افتاد. قطع شدن برق ۶۰۰ روستا، تخریب ۶ پل اصلی و ۶۰ پل فرعی، همچنین آسیب‌دیدگی ۶ هزار واحد مسکونی از دیگر خسارات ناشی از این سیل در مازندران است.»

آخرین آمار منتشر شده از تلفات مربوط به روز جمعه دوم فروردین است که گفته شده بود دو نفر در استان گلستان و پنج نفر دیگر در استان مازندران جان باخته‌اند.

همزمانی سیل در شمال با تعطیلات سال نوی ایرانی، امدادرسانی و رسیدگی به مصدومین را با اخلال مواجه کرده است. طبق رسم دیرین، جمعیت زیادی از مردم ایران، نوروز را به استان‌های شمالی کشور سفر می‌کنند.

شهر آق‌قالا در استان گلستان جزو آسیب‌دیده‌ترین مناطق در استان گلستان گزارش شده و تمام معابر ارتباطی با آن همچنان مسدود است.

رییس سازمان مدیریت بحران ایران در این باره گفت که آق‌قلا از صبح روز جمعه با «شرایط بحرانی» رو به رو شد و «دو سوم» شهر را آب گرفت.

در پی انتقادات مردم از  حضور نیافتن استاندار گلستان در مناطق سیل‌زده، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، گفت: «استاندار گلستان از یک ماه پیش در خارج از کشور حضور دارد.»

با شروع بارش در هفته گذشته، ۱۴ رودخانه اصلی و رودخانه‌های فرعی در استان گلستان طغیان کردند و سدهای استان همزمان پر شدند.

در اثر سرریز شدن این سد‌ها، شهر گنبدکاووس و روستا‌های اطراف زیر آب رفتند و شرایط بغرنجی رقم خورد.

علی نظری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان، میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها به ۳۱۵ میلی‌متر هم رسید و این در حالی است که کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال ۴۵۰ میلی‌متر است یعنی بالغ بر ۶۰ درصد بارندگی سالیانه در ۲۴ ساعت اتفاق افتاد.

در اثر بارندگی شدید، ریزش کوه در برخی مسیرها سبب مسدود شدن جاده‌ها و در نتیجه قطع ارتباط با سیل‌زدگان شده است.

رحیم میرکریمی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان، گفته است درحال حاضر بیشتر از هر چیز به «مواد غذایی کنسروی، آب معدنی، مواد بهداشتی، پوشاک گرم، شیر خشک، چادر و پتو» نیاز است.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، جمعه شب دستور داد علاوه بر امکانات موجود در استانهای سیل‌زده، تجهیزات و امکانات لازم از مناطق همجوار نیز برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل بسیج شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More