شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادگاه تجدیدنظر، بدون برگزاری جلسه، حکم شش سال زندان حامد آئینه‌وند را عینا تایید کرد

حسین بیات، وکیل حامد آئینه‌وند، فعال سیاسی زندانی، خبر داد که حکم شش سال حبس‌ موکلش در دادگاه تجدیدنظر به استناد «استیذان ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه از رهبر جمهوری اسلامی»  بدون تشکیل جلسه دادگاه و بدون حضور موکلش، عینا تایید شده است.

حامد آئینه‌وند، فعال سیاسی پیشتر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»به پنج سال حبس محکوم شده بود.

وکیل حامد آئینه‌وند، گفت که جلسه دادگاه تجدیدنظر موکلش در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر با استناد «استیذان رییس قوه قضاییه از رهبر جمهوری اسلامی برای عدم ضرورت تشکیل دادگاه تجدیدنظر پرونده‌های کیفری» برگزار نشده است اما این شعبه دادگاه تجدیدنظر عینا حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران را تایید کرده است.

حسین بیات گفت: «وقتی تغییر قوانین بر عهده مجلس است چرا رئیس قوه قضائیه در حالی که ضرورت ندارد از حکم حکومتی باید استفاده کند و  رهبری را به این مقوله که به گمان من فاقد فوریت است بکشاند. به خصوص که ما مواجه با پرونده‌های افرادی هستیم که با اتهامات امنیتی سنگینی رو به رو هستند و مهمتر از همه این‌ها احترام گذاشتن به حقوق متهم است.»

وکیل حامد آئینه‌وند گفت که حکم موکلش حدود ۱۰ روز پیش به او ابلاغ شده است و و اکنون بر اساس ماده ۱۲۴ قانون مجازات اسلامی، حکم  پنج سال زندان برای موکلش قابل اجراست.

حامد آئینه‌وند هفتم تیرماه ۱۳۹۷هنگام خروج از کتابخانه ملی از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و تاکنون در اوین زندانی است و با وجود درخواست‌های متعدد برای آزادی او با قرار وثیقه تا زمان صدور حکم نهایی مخالفت شده بود.

به گفته حسین بیات، وکیل حامد آئینه‌وند، موکلش دستکم ۴۵ روز در سلول انفرادی بود و پس از آن به بند چهار عمومی زندان اوین منتقل شد. او فعال سیاسی و دانش‌آموخته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است.

از حامد آئینه‌وند، مطالب و مقالات تحلیلی متعددی در وب‌سایت‌ها و نشریات فارسی زبان منتشر شده که بیشتر نگاهی انتقادی به وضعیت سیاسی ایران دارد. او همچنین در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی تویسرکان برای ورود به مجلس نامزد شد اما رد صلاحیت شد.

حسین بیات، وکیل حامد آئینه‌وند، بهمن ماه سال گذشته درباره مصادیق دو اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» گفته بود که نوشته‌های حامد آئینه‌وند در فضای مجازی که «از سوی سایت‌هایی مانند گویانیوز و آمدنیوز بازنشر شده بود جز مصادیق اتهام تبلیغ علیه نظام قرار گرفته» است و «پرینت چت‌های خصوصی» او نیز  مبنای «اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت» قرار گرفته است. این وکیل تاکید کرده بود که چت‌های خصوصی علنی نشده و نمی‌تواند مبنای اتهام و مجازات باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More