شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست برای ارایه توضیحات درباره پرونده اتهام جنسی یک نماینده مجلس

مسعود پزشکیان، ریيس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس از شاکیان پرونده «تعرض جنسی» یک نماینده مجلس خواسته است که مستندات خودشان را به این هیات ارائه دهند.

سلمان خدادادی، نماینده سلماس متهم به تعرض به یک زن جوان شده است. زهرا نوید‌پور، شهروند ساکن ملکان، ۱۶دی‌ماه امسال درگذشت و برخی گزارش‌ها علت مرگ او را خودکشی اعلام کرده‌اند. زهرا نویدپور در طول چهار سال گذشته، پیش از خودکشی بارها پیگیر پرونده تجاوز بود. او گفته بود پس از اینکه برای یافتن کار به دفتر سلمان خدادادی، نماینده مجلس مراجعه کرده، در این دفتر مورد تعرض جنسی قرار گرفته است.

سلمان خدادادی که پنج دوره است به عنوان نماینده مردم شهرستان ملکان انتخاب شده و صلاحیتش به تایید شورای نگهبان رسیده، سال ۱۳۸۷ نیز متهم به فساد اخلاقی شده بود. او سابقه عضویت در سپاه و وزارت اطلاعات را دارد و برخی از رسانه‌ها همین سوابق را دلیل حاشیه امن این نماینده مجلس دانسته‌‌اند.

زهرا نویدپور پیش از مرگ بارها تاکید کرده بود که از سوی مدیران دولتی که از اقوام خدادادی بوده‌اند و همچنین از طرف  وزارت اطلاعات تهدید شده که پرونده را پیگیری نکند.

این زن جوان همچنین به اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و شورای نگهبان هم مراجعه کرده بود و شکایتی علیه این نماینده مجلس در دادگاه مطرح کرد که به نتیجه نرسید.

او همچنین گفته بود درباره اتهام تعرض جنسی به رییس هیات نظارت بر نمایندگان مجلس و حراست مجلس شکایت کرده است، با این حال مسعود پزشکیان مدعی شده که «اطلاعات مطرح شده در حد مطالبی است که در فضای مجازی منتشر شده است.»‌

محمود صادقی، یک‌شنبه ۲۱دی‌ماه در توییتی تایید کرد که چند ماه پیش زهرا نوید‌پور با او تماس گرفته بود و او توصیه کرده بود که شکایتش را به هیات نظارت بر نمایندگان ارائه دهد. محمود صادقی همچنین تلفن این شاکی را به یکی از اعضای هیات نظارت بر نمایندگان داده بود ولی آنها تماسی با زهرا نویدپور نگرفتند.

با این حال پس از انتشار خبر خودکشی زهرا نویدپور، بازتاب‌های گسترده این رویداد در افکار عمومی و رسانه‌های اجتماعی سبب شد که نمایندگان مجلس از جمله اعضای هیات نظارت بر نمایندگان درباره آن اظهارنظر کنند.

علیرضا سلیمی، عضو هیات نظارت بر نمایندگان مجلس، یک‌شنبه ۲۳ دی‌ماه گفت پرونده را بررسی می‌کنیم. مشخص نیست چرا هیات نظارت بر نمایندگان چرا علیرغم آگاهی از وجود چنین پرونده‌ای، تاکنون هیچ اقدامی برای پیگیری آن نکرده است.

در این میان، مسعود پزشکیان، رییس این هیات نیز متهم به حمایت از آقای خدادادی شده است. او در واکنش به این اتهام گفته است: «من چکاره هستم که سلمان خدادادی تحت حمایت من باشد.» او از شاکیان خواسته که از این پرونده برای تخریب استفاده نکنند و اگر افراد صادقی هستند، «مستندات خود را به قوه قضاییه یا هیات نظارت بر نمایندگان ارائه کنند.»

مسعود پزشکیان در مجلس هشتم از سلمان خدادادی دفاع کرده بود. در جریان بررسی‌ اعتبارنامه سلمان خدادادی در این مجلس، فاطمه آلیا، نماینده تهران با اشاره به پرونده مطرح شده علیه خدادادی مبنی بر «فساد اخلاقی و روابط نامشروع»، خواستار رد اعتبارنامه او شد ولی نمایندگانی چون مسعود پزشکیان از او دفاع کردند. او درباره این دفاع گفته است: «برخی می‌خواهند موضوع ۱۱سال قبل را به جریانات اخیر نسبت دهند که نوعی فریب افکار عمومی است.»

وی تاکید کرده که اگر «تخلف سلمان خدادادی آشکار شود،‌ غیرقابل گذشت است» و اگر صحت نداشته باشد، «اقدام عاملان این شایعه نیز غیرقابل گذشت خواهد بود.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More