شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست صدور اعلان قرمز برای پنج متهم پرونده طبری؛۳۴ متهم پرونده‌های فساد مالی از ایران خارج شده‌اند

برخی رسانه‌ها در ایران از درخواست صدور اعلان قرمز پلیس اینترپل برای پنج نفر از متهمان پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی پیشین حوزه ریاست قوه قضاییه، خبر دادند و نوشتند: « از ۲۲ متهم این پرونده، پنج نفر به خارج از کشور متواری شده‌اند.»

بنابر این گزارش از میان ۲۲ متهم پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی پیشین حوزه ریاست قوه قضاییه، علاوه بر غلامرضا منصوری، چهار متهم دیگر شامل حسن نجفی، مصطفی نیازآذری، مجید انوشه و نادر شریف‌نجار پس از دستگیری طبری از کشور فرار کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، در این‌باره  نوشت که «حسن نجفی متهم ردیف دوم پرونده اکبر طبری نیز پس از دستگیری طبری در مرداد ماه سال۹۸ از کشور خارج شده و هنوز اطلاعی از او در دست نیست.»

 نجفی در کیفرخواست دادگاه طبری به  «مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری و پرداخت رشوه به غلامرضا منصوری قاضی وقت اجرایی لواسان به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو» متهم شده است.

مصطفی نیاز‌آذری، فرزند کیومرث نیاز‌آذری مدیرکل پیشین اطلاعات مازندران از جمله دیگر متهمان این پرونده است که در خارج از ایران به سر می‌برد. او در کیفرخواست صادره به «مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر متهم است.»

محمد انوشه که در کیفرخواست از او به عنوان «متهم متواری و ساکن آلمان» نام برده شده است از سوی دادستانی تهران به «فراهم کردن موجبات تحقق بزه ارتشاء از طریق مرتبط کردن جلیل سبحانی و اکبر طبری، تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء» متهم شده است.

نادر شریف‌نجار نیز در این پرونده «به مشارکت در پرداخت رشوه به بیژن قاسم‌زاده، بازپرس پیشین دادسرای رسانه، به مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان متهم» شده است.

از میان این متهمان تاکنون درباره غلامرضا منصوری، قاضی و بازپرس قوه قضاییه، اخباری منتشر شده است. منصوری که پس از برگزاری جلسه اول دادگاه اکبر طبری به عنوان متهم ردیف نهم متهم شد که رشوه‌ای ۵۰۰ هزار یورویی دریافت کرده است،  با انتشار ویدیویی از بازگشت خود به ایران خبر داد، اما پس از مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بخارست، پایتخت رومانی و بازداشت از سوی پلیس اینترپل رومانی، به حکم دادگاهی در رومانی تا ۲۰ تیر ماه تحت نظارت پلیس این کشور باقی خواهد ماند تا پرونده او مورد بررسی قرار گیرد.

همزمان کریستف دولوار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون‌مرز از ارائه شکایت علیه غلامرضا منصوری به دادستانی رومانی خبر داد و گفت این افتخاری برای رومانی خواهد بود که این قاضی شکنجه‌گر را رها نکند و از دستگاه قضایی این کشور انتظار داریم مقابل مصونیت در قبال جنایت علیه روزنامه‌نگاران بایستند.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران در این پرونده تاکید کردند که این پنج متهم بعد از بازداشت اکبر طبری در مرداد سال۹۸ از ایران خارج شده‌اند اما درباره نحوه خروج آنها از کشور توضیحی ارائه نکرده‌اند.

خروج چنین تعدادی از متهمان در پرونده‌ای با حساسیت پرونده اکبر طبری در حالی انجام شده که بارها فعالان مدنی و سیاسی در ایران هنگام خروج از کشور در فرودگاه با احکام ممنوع الخروجی مواجه شده‌اند که در بسیاری موارد حتی بدون احضار به دادگاه یا اطلاع این فعالان صادر شده بود.

شمار متهمان دو سال گذشته پرونده‌های فساد ملی که از ایران خارج شده و به گفته مقام‌های قضایی «متواری» شده‌اند بیش از پنج متهم پرونده اکبر طبری است.

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، یک هفته قبل فهرستی از ۳۴ متهم پرونده‌های پتروشیمی گیت، پرونده اختلال در بازار ارز، پرونده موسوم به سلطان قیر، پرونده ارز و سکه مشهور به پرونده تیمور عامری، منتشر کرد و گزارش داد که روند فرار متهمان پرونده‌های بزرگ فساد به ویژه از زمان خروج محمود خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی و متهم پرونده سه هزار میلیارد تومانی، شتاب گرفته است.

علاوه بر این ۳۴ متهم پرونده‌های فساد مالی که از ایرام متواری شده‌اند، تاکنون ۵  نفر از متهمان پرونده‌های فساد مالی  شامل رسول دانیال‌زاده، جوانمیر محمدی، علیرضا زیباحالت منفرد، وحید مظلومین، علیرضا حیدرآبادی پور یا ایران بازگشته‌اند یا به گفته این گزارش حین فرار از ایران در مرز دستگیر شده‌اند. از این میان  علیرضا زیباحالت منفرد از سوی پلیس اینترپل به ایران تحویل داده شده است، دو نفر شامل جوانمیر محمدی  و وحید مظلومین حین «خروج از کشور و در مرز» دستگیر شدند و مظلومین اعدام شد و دو نفر نیز نحوه بازگشت‌شان بیان نشده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More