شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین روز اجلاسیه خبرگان؛ تمرکز بحث‌ها بر برخورد با فساد

 

دومین روز از پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با حضور و سخنرانی روسای دو قوه قضائیه و مقننه و همچنین نطق‌های پیش از دستور نمایندگان عضو این مجلس برگزار شد.

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه، در سخنرانی خود گفت این قوه در برخورد با متهمان اقتصادی «هیچ گونه خط قرمز توهمی را قبول ندارد».

رییس قوه قضائیه که میهمان ویژه این مجلس برای ارائه گزارش درباره اقدام‌های دستگاه قضایی پیرامون تحقق «مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی، رفع مشکلات معیشتی مردم و رسیدگی به مفاسد اقتصادی» بود، گفت که قوه‌قضائیه در سال‌های اخیر به «موارد بسیار متعددی از پرونده های مفاسد اقتصادی» رسیدگی کرده، اما «به دلایلی درباره آنها اطلاع‌رسانی نشده است».

او اضافه کرد که در برخورد با «قضات و کارکنان متخلف قوه قضائیه» نیز مماشات نشده، اما «در این باره اطلاع رسانی نشده است».

روز گذشته و در مراسم افتتاحیه این اجلاسیه  احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، از صادق لاریجانی خواسته بود به جای برخورد با «آفتابه دزدها»  با پرونده‌های بزرگ فساد اقتصادی برخورد کند.

علاوه بر رئیس قوه‌قضاییه، علی لاریجانی هم در مجلس خبرگان سخنرانی داشت. بنابر گزارش‌ها، رییس مجلس «درباره مسایل اقتصادی کشور، امنیتی، منطقه و بین‌المللی و همچنین دورنمای کشور با توجه به شرایط کنونی» توضیحاتی داد و سپس پاسخ‌گوی سوال‌های نمایندگان خبرگان شد. هنوز رسانه‌ها جزییاتی از سخنان لاریجانی منتشر نکرده‌اند.

علاوه بر روسای دو قوه، دو نماینده خبرگان نیز امروز در نطق‌های پیش از دستور خود به مشکلات کشور اشاره و از دولت برای عدم حل مسایل انتقاد کردند.

علی معلمی، نماینده مازندران و امام جمعه قائم شهر، از روحانی انتقاد کرد که «رهنمودهای حکیمانه رهبری را که پیگیری و اجرایی نمودن آنها به سود شما و دولت شما و ملت می‌شد به موقع پیگیری و اجرایی ننمودید؟ چرا اقتصاد مقاومتی را که از آغاز دولت شما بر آن تأکید داشتند جدی نگرفتید؟» او از رییس‌جمهوری خواست با «خانه تکانی در دولت» اقدام به استفاده از «عناصر مومن انقلابی و کارآمد» کند.

عباس کعبی، نماینده خوزستان و از اعضای هیات رئیسه خبرگان، نیز با اشاره به این‌که «دولت یا نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد کار جدی برای حل مشکلات اقتصادی انجام دهد و برنامه‌ای در این زمینه ندارد»، گفت: «شایسته است دولت به جای صرف وقت و چشم امید داشتن به نشست و برخاست بی حاصل با چند کشور غربی ، به کار واقعی در داخل کشور روی آورد».

کعبی در سخنان خود به انتقاد از روحانی پرداخت که در جلسه خبرگان حضور نداشت و گفت: «ای کاش آقای رئیس جمهور نیز از این فرصت مغتنم برای حضور در جمع خبرگان ملت استفاده می‌کرد تا همگرایی با امنای امت حول محور ولایت بیش از پیش به نمایش گذاشته می‌شد.»

مجلس خبرگان از حسن روحانی برای سخنرانی در افتتاحیه این مجلس دعوت کرده بود، اما روحانی به دلیل سفر به عسلویه و افتتاح چند طرح اقتصادی، از حضور در جلسه‌های این مجلس خودداری کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More