شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار برنامه‌ریزی نشده، نتایج مبهم

 

در پی دیدار غیرمنتظره و از پیش برنامه‌ریزی نشده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با مقام‌های فرانسوی، در محل نشست سران گروه هفت، این گفت‌وگوهای کوتاه، بدون نتیجه خاصی پایان گرفت.

 وزیر امور خارجه ایران عصر یک‌شنبه سوم شهریورماه در یک سفری از پیش اعلام نشده وارد شهر ساحلی بیاریتز فرانسه، محل نشست دو روزه سران کشورهای عضو گروه هفت شد و با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری، و ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، دیدار کرد. او سفر به چین را برای این دیدار با مقام‌‌های فرانسوی یک روز به تاخیر انداخت. بنابر گزارش‌ها، ظریف و تیم همراه او بامداد روز دوشنبه به تهران بازگشتند.

 وزیر امور خارجه ایران، پس از دیدار عصر یک‌شنبه با مقام‌های فرانسوی، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، دیپلماسی ایران را فعال توصیف کرد، اما نوشت که مسیر گفت‌وگوها دشوار است، با این حال ارزشش را دارد.

پیشتر اعلام شده بود که سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه ایران به محل نشست سران گروه هفت به دعوت لودریان، همتای فرانسوی ظریف، انجام گرفته است.

 

 

یک مقام فرانسوی شامگاه یک‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که سفر ظریف به محل نشست، در زمان بسیار کوتاهی برنامه‌ریزی شد و فرانسه هم در اسرع وقت موضوع را به اطلاع متحدان خود رسانده است.

با این حال، شامگاه یک‌‌شنبه گزارش‌هایی مبنی بر غافلگیر شدن هیات آمریکایی، از سفر ظریف به محل اجلاس منتشر شده است. دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، هم در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت که «هیچ نظری در این باره ندارد».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در واکنشی گفته است که «دیدار ظریف، با مقام‌های فرانسوی در محل نشست گروه هفت، ربطی به مذاکرات این نشست نداشته است».

هرچند جزئیات دیدار ظریف با مقام‌های فرانسوی اعلام نشده است، با این حال برخی از دیپلمات‌ها به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و فرانسه بدون نتیجه خاصی پایان گرفته است. با این حال، خبرگزاری‌ رویترز به نقل از یک مقام فرانسوی نوشت که این گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت.

پیشتر رییس جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که در دیدار با مقام‌های ایرانی پیشنهادهایی برای کاهش تنش‌های موجود ارائه خواهد داد.

بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده است ایران با طرح پیشنهادی فرانسه برای توقف برنامه موشکی خود مخالفت کرده است. خبرگزاری رویترز نیز شامگاه یک‌شنبه در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی خواهان فروش دستکم ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام است. ایران همچنین انتظار دارد که در قبال فروش نفت بتواند به آسانی به منابع مالی و پول حاصل از فروش نفت دسترسی داشته باشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More