شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار پومپئو با وزرای خارجه اروپا درباره ایران

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با لغو سفر خود به مسکو، برای دیدار با وزرای خارجه کشورهای اروپایی در مورد ایران به بروکسل می‌رود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز یک‌شنبه ۲۲ اردبیهشت‌ماه گفت پومپئو سفرش به مسکو را لغو کرده اما با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در شهر سوچی دیدار خواهد کرد. این دیدار قرار است روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه انجام شود.

پمپئو در بروکسل درباره موضوعات مختلفی از جمله ایران با همتایان بریتانیایی، آلمانی و فرانسوی خود مذاکره خواهد کرد.

در همین حال، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که روز دوشنبه در یک نشست ویژه با وزرای خارجه کشورهای اروپایی موضوع ایران و پاسخ به مهلت ۶۰ روزه این کشور را بررسی خواهند کرد.

موگرینی با اشاره به تغییر برنامه سفر پمپئو توضیح داد: «دیشب به ما گفته شد که پمپئو در بین راه سفر به روسیه یک توقف در بروکسل خواهد داشت.» سفر پمپئو به روسیه کمتر از یک هفته پس از سفر محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه ایران، به این کشور برنامه‌ریزی شده بود.

پیش از این قرار بود ژان-ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به همراه موگرینی موضوع بیانیه اخیر ایران و ضرب‌الاجل درباره برجام را در جلسه مشترکی به بحث گذاشته و بررسی کنند. اکنون وزیر خارجه آمریکا نیز با تغییر برنامه سفر خود به این نشست و بحث‌ها می‌پیوندد.

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی ایران طی بیانیه‌ای کاهش رسمی تعهد این کشور به برجام و مهلتی ۶۰ روزه به اروپا برای انجام برخی تعهدات مالی و نفتی را اعلام کرده بود.

یک روز پس از این بیانیه، وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا اعلام کرده بودند که اروپا هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی از سوی ایران را نمی‌پذیرد.

در آستانه این نشست در بروکسل، پمپئو روز شنبه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا درباره ناآرامی در منطقه خاورمیانه گفت: «موضع آمریکا روشن و واضح است، ما هیچ کشوری از جمله عربستان سعودی یا ایران را با سیستم سلاح هسته‌ای نمی‌پذیریم.»

وی همچنین با انتقاد از امضای برجام در دولت قبلی آمریکا اظهار کرد: «ای کاش جان کری هم همین کارِ ما را کرده بود و از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کرد.»

مایک پمپئو همچنین با اشاره به مذاکرات دوجانبه آمریکا با عربستان‌سعودی درباره برنامه هسته‌ای این کشور گفت: «در برابر درخواست ما درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و محدودیت‌گذاری و تعهد برای آن، عربستان‌سعودی می‌گوید ما هم توافقنامه‌ای مثل ایران (برجام) می‌خواهیم.» او افزود آمریکا «با تمام هزینه‌های ممکن» تمام تلاش خود را برای جلوگیری از رسیدن این دو کشور به سلاح هسته‌ای به کار می‌گیرد.

وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از دفاع جان کری از برجام و تکرار موضع دونالد ترامپ درباره او گفت: «کار جان کری کاملا نامناسب است و این آن چیزی نیست که او به عنوان وزیر خارجه سابق باید انجام دهد.» او همچنین اعلام کرد که کری باید صحنه را ترک کند و کار را به جانشینان خود بسپارد.

ترامپ در اردیبهشت سال پیش از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های لغوشده را مجددا برقرار کرد. مقام‌های ایران گفته‌اند دولت ترامپ برای اثبات حسن‌نیت خود از مذاکره باید ابتدا به توافق برجام بازگردد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More