شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئيس سازمان بسیج عشایر: مجوز حمل سلاح به ۲۰۰هزار نفر از عشایر دادیم

 

نصرت‌الله سیف، رئيس سازمان بسیج عشایر گفته است: «۲۰۰هزار نفر از عشایر ایران دارای سلاح مجوزدار هستند.»

او روز یکشنبه شانزدهم دی ماه  با اشاره به اجازه صدور مجوز سلاح برای عشایر از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، گفت سلاح عشایر ایران «از طریق سپاه پاسداران دارای مجوز و ساماندهی شده است.»

به گفته این مقام نظامی، در حال حاضر یک میلیون و دویست هزار نفر عشایر در کشور وجود دارند و «در هر خانواده عشایری یک یا دو نفر عضو فعال بسیج عشایری هستند.»

آمار اعلام شده از سوی مسئولان بسیج به طور معمول قابل راستی‌آزمایی نیست ولی سال۹۵، تعداد عشایر عضو سازمان بسیج، ۵۲۵هزار نفر اعلام شده که با توجه به جمعیت کل عشایر اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد.

سازمان بسیج عشایر در سال ۱۳۸۷ تشکیل شده، در حال حاضر در ۲۷ استان فعالیت دارد و با ایجاد ۶ناحیه در مراکز استان‌ها، ۱۵سازمان عشایری منطقه‌ای و ۳۹پایگاه مقاومت در حال فعالیت است.

در جریان تسلیح عشایر، سپاه ابتدا اقدام به جمع‌آوری سلاح عشایر کرد و سپس از طریق «مرکز سلاح و مهمات سپاه»، به صدور جواز پرداخت. این مرکز سالانه ۱۵هزار مجوز صادر می‌کند.

بخشی از عشایر برای رفع نیازهای دفاعی خودشان در جریان کوچ و زندگی در کوهستان اقدام به دریافت مجوز سلاح می‌کنند و بخشی از عشایر هم از طریق سازمان بسیج، نیروی وابسته به سپاه محسوب می‌شوند. سازمان بسیج عشایر همچنین در حوزه اقتصادی هم تلاش کرده که با پرداخت تسهیلات اقتصادی به عشایر، دامنه نفوذ خود را در بین این قشر افزایش دهد.

طرح مسلح کردن عشایر در برخی مناطق ایران با حاشیه‌هایی مواجه بوده است. از آبان۸۸، سپاه پاسداران طرح  «مسلح کردن طوایف جنوب شرقی» را در استان سیستان و بلوچستان اجرا کرد که به گفته محمد کوثری، فرمانده کنونی قرارگاه ثارالله سپاه، برای ارتقای امنیت منطقه‌ای صورت گرفت. او با اشاره به اینکه مشابه این برنامه از ابتدای انقلاب در استان کردستان تحت عنوان «پیشمرگان کرد مسلمان» اجرا شده، هدف دیگر این طرح را مقابله و مبارزه با «عوامل و عناصر ضدانقلاب» دانست.

با این وجود، برخی فعالان مدنی و اجتماعی این استان، نتیجه چنین سیاستی را افزایش ناامنی و ایجاد تفرقه بین طوایف مختلف و بالا رفتن هزینه و خطر درگیری‌های بین آنها می‌دانند. اردیبهشت۹۶، علی‌اصغر کمالی‌پور، امام جمعه شهرستان راسک از توزیع بی‌ضابطه سلاح در این مناطق انتقاد کرد. تیرماه امسال نیز پس از وقوع برخی درگیری‌های مسلحانه بین طوایف در اطراف شهرستان سراوان، فعالان مدنی بلوچ از طرح‌های سازمان بسیج عشایر این استان انتقاد کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More