شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور: میانکاله تا اطلاع ثانوی قرنطینه است

 

علیرضا رفیعی پور، رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت ستاد مدیریت بحران استان مازندران منطقه میانکاله را بعد از مرگ و میر پرندگان قرنطینه کرده و هر نوع ورود و خروجی به آنجا ممنوع است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان دامپزشکی همچنین اعلام کرد وظیفه محافظت از ورود و خروج افراد با سازمان دامپزشکی نیست و نیروی انتظامی و یگان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های متولی هستند. رفیع پور تاکید کرد در حال حاضر صید و شکار در این منطقه ممنوع است.

شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز چهارشنبه نهم بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا‌، علت مرگ و میر گسترده پرندگان مهاجر در میانکاله را ابتلا به بیماری «بوتولیسم» اعلام کرد.

او گفت این نتیجه بر اساس «تحلیل یافته‌های اپیدمیولوژیکی و نتایج آزمایشگاهی حاصل از بررسی‌های میدانی» به دست آمده است.

بوتولیسم یک بیماری نادر ولی به صورت بالقوه کشنده است که می‌تواند از چند راه مختلف ایجاد شود. وجود اسپورهای باکتریایی عامل این بیماری در خاک و آب رایج است.

از سویی در حالی که آخرین آمار رسمی منتشرشده از سوی رییس سازمان دامپزشکی ایران حاکی از تلف شدن حداکثر ۱۰ هزار پرنده است؛ زهرا کشوری، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست، در صفحه توئیتر خود از مرگ  ۱۵ هزار بال خبر می‌دهد.

پرندگانی از ۲۰ گونه مختلف در این حادثه تلف‌ شده‌اند؛ اما ۹۰ درصد آن‌ها فلامینگو و چنگر بوده‌اند.

کارشناسان حوزه محیط زیست روایت مقام‌های رسمی درباره منشا این فاجعه در شمال ایران را رد کرده‌اند. 

اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و مدرس حوزه محیط زیست، شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال، امکان ابتلا و مرگ گسترده پرندگان در اثر این بیماری را نادرست دانست.

او گفت: «ما،‌ اهالی منطقه،‌ محیط‌بان‌ها و خود مسئولینی که این مسائل را اعلام می‌کنند، می‌دانیم که بوتولیسم نمی‌تواند عامل این اتفاق باشد.»

کهرم، بوتولیسم را دارای منشا حیوانی از جمله گوشت یا ماهی فاسد دانست و اعلام آن به عنوان دلیل این فاجعه را از روی «بی‌سوادی و بی‌انصافی» دانست.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به سوابق اتفاق‌های مشابه در دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ گفت که سم و اقدام‌های عمدی احتمالا دلیل این حادثه باشد. 

کهرم اشاره کرد که شکارچیان در سال ۱۳۷۳ نیز یک‌بار میزان بسیاری سم آفات کشاورزی را در حوض اصلی تالاب میانکاله ریختند و باعث تلف شدن تن‌ها ماهی در آن شدند

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More