شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رایکا زهتابچی، نخستین زن ایرانی‌تبار که جایزه اسکار برد

رایکا زهتابچی،‌ کارگردان ایرانی-آمریکایی در اسکار ۲۰۱۹، به همراه ملیسا برتون، برنده جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه شد.

این نخستین بار است که یک زن ایرانی‌تبار برنده جایزه اسکار می‌شود.

فیلم «پریود، ختم کلام»، که زهتابچی یکی از کارگردانان آن بوده، به مشکلات زنان در حین سپری کردن دوره عادت ماهانه‌شان در مناطق روستایی هندوستان می‌پردازد.

زهتابچی در سخنانش هنگام دریافت جایزه گفت باور نمی‌کند فیلمی درباره مسائل بهداشتی زنان برنده اسکار شده باشد.

برتون هم گفت فیلم را به معلمان و دانش‌آموزان تقدیم می‌کند و «پریود باید پایان یک جمله باشد، نه پایان تحصیل دختران.» در زبان انگلیسی یکی از معناهای کلمه «پریود» نقطه پایان جمله است.

زهتابچی که فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای سینمایی کالیفرنیاست، برای ساخت این فیلم در سال ۲۰۱۷ دو بار به هندوستان سفر کرد.

این فیلمساز ۲۵ساله ایرانی‌تبار که ساکن آمریکاست، سال ۲۰۱۶ هم فیلم «مادران» را نوشت و کارگردانی کرد. مادران داستان واقعی از زندگی یک مادر ایرانی است که قاتل خود را در آستانه اعدام می‌بخشد.

شب گذشته همچنین هنگام اهدای جایزه بهترین تدوین به فیلم «راپسودی بوهمی»، جان اتمن که برای دریافت جایزه رفته بود، صحبت‌هایش را با جمله مشهور زرتشت «پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» تمام کرد.

فیلم راپسودی بوهمی درباره زندگی «فردی مرکوری»، خواننده مشهور بریتانیاییست که خانواده زرتشتی‌اش از هند به بریتانیا مهاجرت کرده بودند.

عبارت ««پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» در فیلم «راپسودی بوهمی» هم بارها تکرار می‌شود. در این فیلم همچنین اشاره شده که خانواده فردی مرکوری از تبار زرتشتیان هند هستد که هزار سال پیش به خاطر آزار و اذیت مسلمانان، از ایران به هند  می‌روند.

چنین سابقه‌ای باعث شده که برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از فردی مرکوری به عنوان یک «ایرانی الاصل» نام ببرند. با این حال با توجه به اینکه مهاجرت زرتشتیان به هند بیش از هزار سال پیش رخ داده،‌ بسیاری باور دارند که اطلاق چنین عنوانی به مرکوری درست نیست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More