شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
واکنش‌ها به عضویت نرگس آبیار در آکادمی اسکار

‌منتقدان: آبیار سینماگر وابسته حکومت است

 

قرار گرفتن نام نرگس آبیار،‌ کارگردان و فیلمنامه‌نویس،‌ در فهرست اعضای جدید آکادمی اسکار، با طرح موضوع «نزدیکی او به حکومت در ایران»، واکنش‌های انتقادی شماری از فعالان حقوق بشر، سینماگران و زندانیان سیاسی را به دنبال داشته است.

حسین رونقی ملکی،‌ زندانی سیاسی سابق،‌ روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه در صفحه توییتر  به این خبر واکنش نشان داد. او در مجموعه توییتی نوشت ارسال ایمیل به آکادمی اسکار و اعتراض به عضویت آبیار به عنوان سینماگر و همراه «پروپاگاندای حاکم» حداقل واکنشی است که انجام خواهد داد.

این فعال مدنی اشاره کرد که آبیار از معدود «سینماگران وابسته‌ای» بوده که در سال ۱۳۹۳ اجازه بازدید از زندان اوین را داشته و فیلمش را در آن‌جا اکران کرده است. 

رونقی نوشته است در همان زمان اعتراضش به حضور آبیار در زندان منجر به محدودیت و ممنوع‌الملاقاتی‌ شده بود.

رونقی ملکی اضافه کرد هم‌زمان با حضور آبیار در زندان، او خواستار ملاقات این کارگردان از بندهای ۲۰۹،‌ ۲-الف و ۳۵۰ اوین و مشاهده برخورد با زندانیان در آن‌جا شد. رونقی نوشته در واکنش به این اعتراض آبیار «با یک لبخند رضایت» رد شد و رفت.

 

 

انتخاب آبیار از سوی شماری از کاربران توییتر نیز با انتقاد مواجه شده است. 

کاربران این رسانه اجتماعی با انتشار تصاویری از دیدار او با علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، به عضویتش در آکادمی اسکار اعتراض کردند.

 

 

علیرضا یاوری،‌ فیلمساز،‌ با انتشار متنی کوتاه به زبان انگلیسی خطاب به آکادمی اسکار نوشت: «فهرست جدید یک فیلمساز را شامل می‌شود که ایدئولوژی‌اش هم‌خط نظام تمامیت‌خواه است. لطفا آبیار را حذف کنید.»

کاربر دیگری به نام آریوبرزن به عضویت آبیار در هیات داوران جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و نوشت او عضوی از داوران آن جشنوار بود که گروهی از هنرمندان از آن انصراف دادند و مسعود حکم‌آبادی به خاطر انصراف به سه سال زندان محکوم شد. 

علی افشاری،‌ فعال سابق دانشجویی و زندانی سیاسی پیشین،‌ نیز در توییتر نوشت: «اتفاق بدی است که نرگس آبیار کارگردان حکومتی و از جمع فیلم‌سازان سفارشی نماینده ایران در اسکار شده است.»

با این حال برخی از کاربران از حضور او در آکادمی اسکار با «حجاب» و «اندیشه‌های انقلابی» استقبال کردند. 

هنوز هنرمندان برجسته سینما و تلویزیون در ایران پیام تبریکی خطاب به او صادر نکرده‌اند. 

 

دیدار آبیار با خامنه‌ای

آبیار کارنامه سینمایی خود فیلم‌هایی از جمله «شیار ۱۴۳» ،‌«نفس» و «شبی که ماه کامل شد» را دارد.

دو ملاقات او با خامنه‌ای در پی انتخابش به عضویت در آکادمی اسکار دوباره در رسانه‌های اجتماعی بازنشر شده است. 

او در شهریور ۱۳۹۳ پس از عمل جراحی پروستات رهبر جمهوری اسلامی در حالی به ملاقات او رفت که برخی از چهره‌ها و مقام‌های پیشین و فعلی حکومت موفق به این حضور نشدند.

ملاقات دیگر او دو ماه پیش از آن و همراه با عوامل فیلم «شیار ۱۴۳» بود که در آن علی خامنه‌ای فیلم آبیار را «ارزشی» خواند و از او تقدیر کرد.

آبیار دو سال بعد در واکنش به حواشی ایجاد شده درباره اقدام خود برای تامین سرمایه فیلمش درباره جنگ ایران و عراق با انتشار متنی نوشت: «تاکید می‌کنم هرگز خود را کارگردان و نویسنده ارزشی ندانسته و نمی‌دانم.»

به غیر از آبیار، چهار سینماگر دیگر ایرانی در فهرست آکادمی اسکار قرار گرفته‌اند. سمیرا مخملباف کارگردان، الهام شاکری‌فر تهیه‌کننده، علی عباسی کارگردان و ستار اورکی آهنگساز نیز به عضویت آکادمی انتخاب شده‌اند.

آکادمی اسکار بر اساس یک روال سالانه شخصیت‌های هنری را برای عضویت دعوت می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More