شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رشد کرونا در ایران سرعت گرفت؛ هشدار درباره پر شدن بیمارستان‌ها

 

با رشد سرعت ابتلا به بیماری کرونا در ایران علاوه بر استان‌های شمالی در تعدادی از مناطق دیگر از جمله مشهد و یزد مشکل کمبود فضای بیمارستانی گزارش شده است.

 هم‌زمان مقام‌های استانی نیز آمار متفاوتی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره شمار قربانیان و مبتلایان کرونا ارائه می‌دهند.

رضا شیران خراسانی،‌ نماینده مشهد در مجلس،‌ روز سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ضمن اشاره به نرخ رشد بالای ابتلا در این شهر گفت: «یکی از بیمارستان‌های مشهد پر شده و بیمارستان دومی هم برای مبارزه با کرونا قرنطینه شده است.»

او افزود: «فکر می‌کنم با این مدل رشد در نیمه فروردین حتی به لحاظ تخت بیمارستانی مشکل داشته باشیم.»

این نماینده مجلس ضمن انتقاد از دولت به دلیل عدم ارائه آمار واقعی اضافه کرد: «دولت اشتباه می‌کند واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید، چرا که اگر مردم واقعیت‌ها را بدانند خودشان بالاترین عنصر برای حفظ سلامتی می‌شوند.»

هم‌زمان محمدعلی طالبی،‌ استاندار یزد،‌ نیز از «در حال تکمیل» بودن ظرفیت بیمارستان‌های این استان خبر داده است. 

این در حالی است که در شهرهای بزرگ استان‌های شمالی گلستان، مازندران و گیلان مقام‌های دولت و نمایندگان طی روزهای گذشته کمبود تجهیزات پزشکی و فضای بیمارستانی را گوشزد کرده بودند. 

در شهر گرگان چندین هتل و سالن ورزشی برای نگهداری بیماران تجهیز شده‌اند و در رشت نیز مقام‌های رسمی از برپایی بیمارستان صحرایی خبر داده‌اند. 

ساخت بیمارستان صحرایی در استان یزد نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

تناقض در آمار مرکز و استان‌ها

با آن‌که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار تجمیعی مبتلایان و قربانیان را اعلام می‌کند؛ جزییات آن با گزارش مسئولان رسمی در استان‌ها تناقض دارد.

در استان اصفهان با آن‌که آمار روز دوشنبه وزارت بهداشت حاکی از وجود ۶۰۱ بیمار بوده است؛ تنها در شهرستان کاشان علی‌اکبر مرتضایی، فرماندار، اعلام کرده که ۸۸ نفر فوت کرده‌ و ۱۰۵۶ نفر نیز به عنوان مبتلا شناسایی شده‌اند.

کیانوش جهان‌پور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در واکنش به این موضوع ضمن رد آمار مطرح‌شده،‌ از ورود آن‌چه که «بخش‌های غیرتخصصی» به موضوع اعلام آمار خواند انتقاد کرد.

با این حال،‌ آمار تجمیعی جهان‌پور با آمار اعلامی تعدادی دیگر از استان‌ها نیز تناقض دارد. 

دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و گلستان از وجود به ترتیب «۱۲۲۶ نفر» و «۲۱۰۳ نفر» مبتلا خبر داده‌بودند، اما آمار جهانپور این عدد را ۶۳۳ و ۱۷۵ نفر عنوان کرده است.

در قم نیز که مرکز شروع شیوع این بیماری در ایران بوده، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی از بستری شدن یک‌هزار و شش بیمار خبر داده، در حالی که آمار جهان‌پور  ۷۱۲ نفر بوده است. 

هم‌زمان با روند صعودی گسترش این بیماری گزارش‌ها حاکی از ادامه توقف فعالیت مراکز عمومی،‌ کاهش ساعات کاری ادارات و بازارها، و بسته شدن راه‌های ورودی برخی شهرها از سوی نیروی انتظامی و یا مردم محلی است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More