شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس سازمان‌ زندان‌ها: تلاش می‌کنیم مشکلی برای بازداشتی‌های اعتراضات پیش نیاید

 

علی اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان‌های ایران در واکنش به وجود نگرانی‌ها درباره شمار زندانیان اعتراض‌های آبان‌ماه و امکان تکرار حوادث مشابه «کهریزک» در ارتباط با آن‌ها، گفت:‌ «همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا مشکلی برای بازداشتی‌ها پیش‌ نیاید.»

جهانگیر روز یکشنبه سوم آذرماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا ضمن اشاره به تمهیدات لازم برای تعیین تکلیف سریع زندانیان، اظهار کرد:‌ «اتفاقاتی که در سال ۱۳۸۸ افتاد در مجموعه‌ای بود که در اختیار قوه‌ قضاییه و سازمان زندان‌ها نبود.»

با این حال، او در پاسخ به این سوال که آیا همه بازداشت‌شدگان اعتراض‌های امسال در اختیار سازمان زندان‌ها قرار دارند،‌ گفت: ‌«در این زمینه باید مقام‌های انتظامی و امنیتی پاسخگو باشند.»

طی روزهای گذشته، گزارش‌های رسمی حاکی از افزایش شمار شهروندان معترض بازداشت‌شده از سوی سپاه پاسداران،‌ نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات بوده است. اما اطلاعاتی درباره محل و شرایط نگهداری آن‌ها منتشر نشد.

با وجود عدم ارایه آمار دقیق تعداد زندانیان این اعتراض‌ها از سوی مسئولان جمهوری اسلامی، «کمپین حقوق بشر ایران» اعلام کرده بر اساس منابع معتبر این سازمان دست‌کم دو هزار و ۷۵۵ نفر در این تظاهرات از سوی نیروهای مختلف امنیتی بازداشت شده‌اند. هرچند این نهاد عدد محتمل‌تر در این زمینه را «چهار هزار نفر» دانسته است.  

رییس سازمان زندان‌ها درباره عدم پاسخگویی به خانواده بازداشتی‌ها اشاره کرد که آن‌ها باید به مراجع قضایی مراجعه کنند، «چرا که سازمان زندان‌ها فقط مسئول نگهداری افرادی است که بازداشت شده‌اند.»

او درباره جمع‌آوری اسامی بازداشتی‌ها اطلاعاتی ارایه نداد و تنها به «در حال اجرا بودن تحقیقات لازم» اشاره کرد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، نیز پیشتر از ادامه بازداشت‌ها، غربالگری بازداشت‌شدگان و تفکیک بین بازداشت «هوشمند» و «کف خیابانی» خبر داده بود. 

برخی سازمان‌ها‌ و کنشگران حقوق بشر از عدم وجود فضای کافی و امکانات مناسب بازداشتگاه‌های ایران برای نگهداری تعداد بالای بازداشتی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. 

پیش از این نیز جهانگیر در مردادماه و در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم در همین‌باره ضمن اشاره به نگهداری تعداد بیش از ظرفیت مجاز زندان‌ها، گفته بود: «حدود دو برابر است که باید تلاش کنیم تا آن را به یک برابر برسانیم.» 

از سوی دیگر، «کمپین حقوق بشر ایران» از برخی جابه‌جایی‌های برنامه‌ریزی نشده در بندهای مرتبط با سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات با هدف باز شدن فضا برای بازداشتی‌های جدید خبر داده است.

رییس سازمان زندان‌ها روز یکشنبه در ارتباط با این مساله، به انتقال زندانیان مالی به زندان تهران بزرگ اشاره کرد و گفت:‌ «طبقه‌بندی و تفکیک زندانیان کاملا انجام خواهد شد. این‌که زندانیان شرور با غیر شرور در یک‌جا باشند، اتفاق نخواهد افتاد.»

او همچنین افزود: «مقام‌های اصلی قضایی نیز در این خصوص ورود کردند و از نزدیک در جریان بازجویی‌ها قرار دارند.»

پیشتر دادستان تهران از اختصاص «بازجویان ویژه» برای بازداشتی‌های اعتراض‌ها خبر داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More