شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس پلیس راهور تهران: توانیر می‌گوید قطع برق معابر به خاطر بازسازی است

 

حسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران، درباره خاموشی بزرگراه‌های پایتخت گفت راهور مخالف قطع برق اتوبان‌ها است اما شرکت توانیر اعلام کرده این خاموشی‌ها به دلیل نیاز به بازسازی صورت می‌گیرد.

حمیدی روز دوشنبه هشتم دی‌ماه در یک نشست خبری گفت: «مخالف قطعی برق هستیم. قطعی برق اتوبان‌ها معضل ترافیکی را افزایش می‌دهد. شرکت توانیر در نامه‌ای به ما اعلام کرده که نیاز به بازسازی و تغییر زیرساخت‌های برق دارد و به همین دلیل مجبور به قطع برق است.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه «قطعی برق اتوبان‌ها مشکلات مردم، تخلفات و معضل ترافیکی و دغدغه شهروندان را افزایش می‌دهد» گفت: «زمانی که شرکت توانیر نمی‌تواند برق را تامین کند، ما هم کمک می‌کنیم و اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا این نواقص رفع شود.»

حمیدی با اشاره به این که درباره خاموشی «دیگر معابر و گذرگاه‌ها» نیز «نامه‌نگاری و مکاتبه» صورت گرفته است، وعده داد «به زودی گزارشی در این مورد» تهیه و اعلام می‌شود.

 

افزایش میزان تصادفات، سرقت و اعتراض‌های مردمی

 

قطع برق بزرگراه‌ها و معابر استان تهران که از چندی پیش آغاز شده و در ساعات شبانگاهی همزمان با محدودیت‌های تردد مربوط به کرونا اجرا می‌شود انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشته است.

علاوه بر اعتراض شهروندان، رسانه‌ها و همچنین صدا و سیما از افزایش تصادفات رانندگی و پیامدهای امنیتی خاموشی‌ها خبر داده‌اند.

جدی ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران، نیز به عدم دید کافی رانندگان و در نتیجه افزایش تصادفات در پی خاموشی معابر تهران اشاره کرده است.

او با اشاره به کاهش تعداد تصادفات در ابتدای اعمال محدودیت‌های تردد در آذرماه امسال، گفت: «اما پس از خاموشی چراغ‌ها در معابر بزرگراهی و به ویژه در هفته اول دی ماه تصادفات در این معابر افزایش داشته که از دلایل مهم این امر تاریکی معابر و عدم دید کافی رانندگان است.»

مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با تاکید بر این که «خاموشی‌های اخیر باعث کاهش دید دوربین‌های نصب شده در معابر شهری و کاهش کنترل خودرو‌های متخلف شده»، ادامه داد: «متاسفانه آمار سرقت تجهیزات هوشمند شهری هم پس از این خاموشی‌ها با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.»

همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به بالا بودن آمار جرایم در تهران، از قطع برق بزرگراه‌ها و معابر انتقاد کرده و درباره علت اصلی آن گمانه‌هایی را مطرح کرده‌اند.

چند روز پیش پایگاه خبری «تارود دماوند» خبر داده بود که اهالی یک خیابان در منطقه گیلاوند در اعتراض به خاموشی معابر «طومار اعتراضی» تهیه کرده‌اند.

 

واکنش وزارت نیرو و وزارت نفت

 

همزمان مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، اعلام کرد که خاموشی معابر تهران باعث «صرفه‌جویی یک میلیون لیتر در مصرف سوخت نیروگاه‌ها» است.

رجبی مشهدی روز دوشنبه به ایلنا گفت: «صنعت برق برای تشویق مردم به کاهش مصرف برق که تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها نمایان می‌شود، مشوق‌هایی را که در تابستان برای مشترکان خانگی  اختصاص می‌داد، در زمستان نیز اجرایی می‌کند.»

روابط عمومی توانیر اعلام کرده است معابر و بزرگراه‌های استان تهران از ساعت ۲۱ هر شب با هماهنگی راهور خاموش می‌شوند و این خاموشی همزمان با ممنوعیت تردد که برای جلوگیری از شیوع کرونا در نظر گرفته شده، تا ساعت ۴ صبح ادامه دارد.

یک مسئول روابط عمومی توانیر روز یکشنبه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت این خاموشی «با هدف کاهش میزان مصرف انرژی برق انجام می‌شود» و «با انجام این خاموشی‌ها ذخایر گازی نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد.»

این مقام وزارت نیرو همچنین گفت: «در صورتی که نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند، پایداری شبکه برق دچار مشکل خواهد شد و به همین دلیل نیز صنعت برق، همه توان خود را برای اجرای مصوبات و دستورات دولت به کار خواهد بست.»

همزمان مهدی اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از «مصرف بالای گاز در کشور و عدم امکان تامین گاز کافی برای نیروگاه‌ها» خبر داد.

اسماعیلی روز یکشنبه به ایسنا گفت برای «جلوگیری از خاموشی احتمالی نیروگاه‌های برق کشور» این نیروگاه‌ها به مصرف فرآورده‌های مایع نظیر گازوئیل و مازوت روی آورده‌اند.

این در حالی است که پیشتر گزارش‌هایی درباره فروش نرفتن مازوت به دلیل تحریم‌ها منتشر شده بود و برخی دلیل مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را پر شدن انبارهای کشور اعلام کرده بودند. اما سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این گزارش‌ها را رد کرد. 

همچنین تاکید بر کمبود گاز از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حالی است که این کشور صادرات گاز خود به عراق را نیز به شدت کاهش داده است؛ هر چند که دلیل این کاهش را در پیامی رسمی به دولت بغداد، پرداخت نشدن پول گاز از سوی عراق اعلام کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More