شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس: درباره لغو غربالگری اجباری پیش از زایمان هنوز مصوبه‌ای نداریم

 

در حالی که اعلام لغو غربالگری اجباری پیش از زایمان اعتراضات گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی به همراه داشته، حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت این نهاد هنوز مصوبه‌ای در این زمینه ندارد.

شهریاری روز جمعه ۲۶ دی ماه به اعتمادآنلاین گفت: «این بحث‌ها در کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده طرح شده که سه عضو مشترک با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز دارد، اما هنوز این مساله تصویب نشده است.»

او ادامه داد: «این مساله در حد پیشنهاد است و می‌گوید اجبار به این مساله حذف شود، اما مادرانی که مایل به انجام این کار هستند یا دکتر متخصص برای آنها چنین امری را لازم می‌داند کماکان می‌توانند غربالگری را انجام دهند و این پیشنهاد که هنوز هم تصویب نشده است تنها بحث «اجباری بودن غربالگری» را حذف می‌کند.»

رییس کمیسیون بهداشت مجلس با دفاع از لغو غربالگری اجباری پیش از زایمان گفت: «حتی اگر این مساله تصویب هم بشود- که هنوز معلوم نیست- در همه کشور کمیته‌ها و تیم‌های پایش در مراکز مختلف برای مادران باردار وجود دارد و کماکان اگر مادر بارداری نیاز به غربالگری داشته باشد، دستور انجام این کار آن برای او صادر می‌شود.»

به گزارش اعتمادآنلاین، نمایندگان مجلس یازدهم پیش از این در جلسه علنی دوازدهم آبان‌ماه با رسیدگی به طرح «جمعیت و تعالی خانواده» بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی و تصویب در کمیسیون تخصصی به نیابت از صحن علنی) موافقت کرده بودند.

خبرگزاری فارس نیز روز جمعه نوشت: «از مجلس خبر می‌رسد که تنی چند از نمایندگان هنوز مایل به رایزنی درباره تبعات حذف غربالگری در همه سنین هستند. به همین منظور خبرها حاکی این است که بحث و بررسی بیشتر بین جزئیات این مصوبه هنوز بین نمایندگان مجلس در جریان است.»

 

غربالگری چیست؟

غربالگری از طریق آزمایش خون و سونوگرافی، سلامت جنین را در ماه‌های مختلف بارداری نشان می‌دهد و یکی از روش‌های تشخیص نقص‌های مادرزادی و آسیب‌های جنین است.

این نوع غربالگری در ایران از اوایل دهه هشتاد آغاز شد، اما اکنون به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی بر اساس سیاست اعلام شده از سوی علی خامنه‌ای برای افزایش جمعیت ایران، در پی لغو این غربالگری‌ است.

کبری خزعلی، رییس شورای‌ فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز پنجشنبه در توییتی نوشت با تلاش «نمایندگان انقلابی مجلس اجبار مادران به غربالگری پیش ‌از زایمان» برداشته شده است.

او تجویز غربالگری پیش از زایمان توسط پزشکان را «غیراستاندارد وغیرمتقن علمی» خواند «که باعث قتل جنین می‌شد».

خزعلی این توییت خود را حذف کرد، اما او پیشتر نیز به اجباری بودن غربالگری پیش از زایمان انتقاد کرده و گفته بود: «در حال حاضر کشورهای غربی غربالگری را قبول ندارند و در حال تشویق برای افزایش جمعیت هستند.»

 

اعتراض در رسانه‌های اجتماعی

اعلام لغو غربالگری اجباری پیش از زایمان در ایران، واکنش اعتراض‌آمیز گسترده کاربران رسانه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

مرجان لقایی، روزنامه‌نگار در حساب توییتر خود نوشت: «مساله از جایی شروع می‌شه که مردم بیشتر از سیاسیون و قانونگذارانشون بفهمند. حالا شما طرح غربالگری اجباری رو بردار حتی در روستاهای دورافتاده هم زنان آگاه‌تر از اون چیزی هستند که شما فکر می‌کنید.»

حسین نوروزی، روزنامه‌نگار، نیز در واکنش به این توییت در توییتر نوشت: «اگر در نزدیکان‌تون کودک معلول و کم‌توان جسمی یا ذهنی داشته باشید، می‌فهمید که رنج ازلی‌ابدی خود اون کودک یه‌طرفه، و زندگی و آینده‌ چند خانواده که از بین می‌ره یه‌طرف.»

 

 

در مقابل، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران در رشته توییتی نوشت: «غربالگری بیماری‌های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده و دستورالعمل وزارت بهداشت در این رابطه با مشارکت آگاهانه و داوطلبانه والدین، عملی شده و البته نقش موثری در کاهش موارد تولید بیماری‌های ژنتیکی از جمله سندرم داون و ... داشته و خواهد داشت.»

او ادامه داد: «همه در قبال جمعیت و سلامت جمعیت در چارچوب دستاوردهای دانش نوین بشری مسوولیم، نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.»

با این حال، اعتراض‌ها به عملکرد وزارت بهداشت در این زمینه از سوی کاربران ادامه دارد.

یک کاربر توییتر با اشاره به حمایت سعید نمکی، وزیر بهداشت از ممنوعیت ورود واکسن غربی کرونا به ایران که از سوی خامنه‌ای اعلام شد، نوشت: «نمکی هنوز از تلاش‌های سخت دکترخزعلی برای کنار گذاشتن تست غربالگری اجباری تشکر نکرده؟ یکم تاخیر کرده، نگرانش شدیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More