شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت بهداشت: غربالگری را ادامه می‌دهیم، امیدواریم مخالفان بودجه‌اش را کم نکنند

در حالی که اعلام لغو غربالگری اجباری پیش از زایمان موجب واکنش گسترده در رسانه‌های اجتماعی شده است،‌ وزارت بهداشت ضمن ابراز امیدواری درباره عدم کاهش بودجه آن اعلام کرد اجرای سیاست غربالگری را همچنان ادامه خواهد داد.

کیانوش جهان‌پور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی این وزارتخانه، روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه به خبرگزاری ایرنا گفت: «پیش‌بینی تولد نوزادان دارای بیماری‌های ژنتیک مثل سندروم داون و بیماری‌های دیگر با استفاده از فناوری‌های روز یکی از دستاوردهای مهم علم بشری است و نباید خود را از دستاوردهای علم روز محروم کنیم.»

او با اشاره به «مسئولیت در مقابل سلامت نسل آینده» افزود غربالگری با همکاری پزشکان متخصص و همکاری داوطلبانه والدین برای پیشگیری از تولد کودکان معلول «سیاست» وزارت بهداشت است و ادامه خواهد یافت.

این مقام وزارت بهداشت بدون اشاره به آمار سقط جنین و موارد غربالگری‌های ژنتیک، انجام آن را موجب کاهش «قابل توجه» تولد نوزادان دارای بیماری‌های ژنتیک دانست.

جهانپور ابراز امیدواری کرد مخالفت‌ها موجب کاهش بودجه خدمات غربالگری ژنتیک در بودجه سال آینده نشود.

پیش از این و در روز پنجشنبه کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ در توییترش نوشت با تلاش «نمایندگان انقلابی مجلس اجبار مادران به غربالگری پیش از زایمان» برداشته شده است.

او تجویز این غربالگری را «غیراستاندارد و غیر متقن علمی» و موجب «قتل جنین» خوانده بود. خزعلی بعدا این توییت خود را که با واکنش گسترده کاربران مواجه شد، حذف کرد.

پس از آن حسینعلی شهریاری،‌ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ نیز روز جمعه گفت «هنوز این مساله تصویب نشده است.»

در واکنش ناهید خداکرمی،‌ عضو شورای عالی نظام پزشکی، هم اعلام کرد: «مادران بسیاری با به دنیا آوردن نوزاد معلول طرح شکایت کرده و می‌گویند چرا اجبار نکردید غربالگری کنیم و خیلی از پزشکان در مراجع قضایی به همین علت محکوم شده‌اند.»

اکنون رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکید کرده که هر دو سیاست «غربالگری» و «افزایش فرزندآوری» از سوی این وزارتخانه دنبال می‌شود.

غربالگری روندی است که طی آن از طریق آزمایش خون و سونوگرافی،‌ سلامت جنین در ماه‌های مختلف بارداری نشان داده می‌شود و یکی از روش‌های تشخیص نقص‌های مادرزادی و آسیب‌های جنین به شمار می‌رود. این نوع غربالگری در ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز شد.

 

حمایت از حذف خدمات پیشگیری از بارداری

کیانوش جهانپور در ادامه سخنانش به حذف خدمات پیشگیری از بارداری در روستاها و بین عشایر اشاره کرد و ضمن دفاع از آن گفت:‌ «ارائه رایگان این خدمات و لوازم پیشگیری از بارداری به معنای تشویق به پیشگیری از فرزندآوری است، در حالی که سیاست کلان کشور تشویق به فرزندآوری است نه عکس آن.»

او بر همین اساس و ضمن ارجاع به ابلاغ سیاست‌های کلان جمعیتی، از حذف ارائه رایگان وسایل و خدمات پیشگیری از بارداری به صورت عمومی خبر داد. 

جهانپور همچنین ارائه حمایت مالی برای خدمات پیشگیری از زایمان را «غیر پذیرفتنی» دانست.

به نظر می‌رسد برخی مقام‌ها و نمایندگان بر اساس سیاست اعلام‌شده از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ مبنی بر افزایش جمعیت در پی لغو روندها و خدمات پیشگیری از زایمان و بارداری باشند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More