شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نمایندگان مجلس: همچنان می‌خواهیم غربالگری پیش از زایمان را حذف کنیم؛ کاربران: زنان دستگاه تولید جمعیت نیستند

 

با وجود مخالفت دولت و وزارت بهداشت و همچنین نگرانی گسترده کاربران رسانه‌های اجتماعی درباره توقف غربالگری پیش از زایمان، نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند حذف این سیاست همچنان در دستور کار قرار دارد.

زهرا شیخی و همایون سامه‌یح، ‌سخنگو و عضو کمیسیون بهداشت مجلس،‌ روز پنجشنبه ۹ بهمن‌ماه به روزنامه همشهری گفتند کمیسیون مشترک «جوانی جمعیت و تعالی خانواده»، که پیشتر این موضوع با فعالیت آن مطرح شده بود، همچنان این موضوع را در دستور کار خود دارد.

شیخی در این زمینه به گزارش‌ها درباره خودداری پزشکان از عدم انجام زایمان «بدون غربالگری» اشاره کرد و  سامه‌یح نیز مساله را «غیراجباری شدن» این روند دانست.

موضوع حذف غربالگری اجباری در دی‌ماه و زمانی مطرح شد که کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در توییترش نوشت با تلاش «نمایندگان انقلابی مجلس» اجبار مادران به غربالگری پیش از زایمان برداشته شده است.

او تجویز غربالگری را «غیر استاندارد و غیرمتقن علمی» و همچنین موجب «قتل جنین» خوانده بود. خزعلی بعدا این توییت خود را که با واکنش گسترده کاربران مواجه شد، حذف کرد.

اما پس از آن روابط عمومی وزارت بهداشت و همچنین سخنگوی دولت اعلام کردند سیاست غربالگری همچنان ادامه خواهد یافت و مخالف حذف آن هستند.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت،‌ از امکان کاهش بودجه آن از سوی مجلس هم ابراز نگرانی کرده بود.

اکنون همشهری نوشته مرضیه وحید دستجردی، وزیر پیشین بهداشت که در این زمینه به استفتا از علی خامنه‌ای و سایر مراجع تقلید شیعه استناد می‌کند، خبر داده بر اساس ماده ۴۰ طرح «تعالی جمعیت» غربالگری باید از شبکه‌های بهداشت حذف شود. 

این تصمیم موجب می‌شود زنان تحت پوشش شبکه‌های بهداشت که اغلب در مناطق روستایی و حاشیه‌ای هستند، از آزمایش‌ها محروم شوند.

 

کاربران: زنان دستگاه تولید جمعیت نیستند

طرح عمومی این موضوع طی هفته‌های گذشته بارها موجب واکنش‌های متفاوت از سوی کاربران در رسانه‌های اجتماعی شده است.

به تازگی نیز حامیان حقوق زنان با استفاده از هشتگ «حقوق باروری» در رسانه‌های اجتماعی تجربه‌های شخصی خود از این موضوع را مطرح کرده و درباره پیامدهای حذف این روند هشدار داده‌اند.

نعیمه دوستدار،‌ نویسنده و روزنامه‌نگار، نوشته حقوق باروری تنها مربوط به زنان نیست و مردها هم حق دارند از سلامت فرزندان و مادرشان برخوردار باشند.

 

 

آسیه امینی، فعال حقوق زنان،‌ هم در توییترش می‌گوید: «حقوق باروری یعنی ناچار نباشی به هر آشنای پزشکی رو بیندازی که کمکت کند، اما آخرش سر از خیابان ناصرخسرو در آوری و آمپولی را چندین برابر بهای اصلی به تو بیندازند.»

کاربری به نام نفیسه که خود را «مادر» و «برابری‌خواه» معرفی کرده در صفحه توییترش نوشت: «زن‌ها دستگاه تولید امت برای شما نیستند.»

 

 

 

هشدار متخصصان

پیگیری طرح حذف غربالگری که همزمان با برخی سیاست‌های جمعیتی محدودکننده دیگر از جمله توقف ارائه ابزار پیشگیری از بارداری در مناطق عشایری انجام می‌شود، کارشناسان اجتماعی و متخصصان پزشکی را نیز به واکنش واداشته است.

رییس انجمن ژنتیک پزشکی ایران در همین زمینه نامه‌ای به مجلس نوشت و به آمارهایی درباره نتایج غربالگری اشاره کرد که نشان می‌داد در بیش از ۸۰ هزار مراجع طی یک سال، حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر،‌ معادل پنج درصد، «ریسک بالا» داشته‌اند.

ناهید خداکرمی، عضو شورای عالی نظام پزشکی، هم پیشتر در توییترش نوشته بود: «مادران بسیاری به به دنیا آوردن نوزاد معلول طرح شکایت کرده و می‌گویند چرا اجبار نکردید غربالگری کنیم و خیلی از پزشکان در مراجع قضایی به همین علت محکوم شده‌اند.»

دوم بهمن‌ماه نیز انجمن علمی پریناتولوژی ایران با صدور بیانیه‌ای، درباره این حذف این سیاست هشدار داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More