شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روز چهارم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی در مجلس؛ برائت از اعتراضات و ابراز وفاداری به حکومت

 

جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در حالی ادامه یافت که نمایندگان و وزرای پیشنهادی سعی کردند بر حمایت از حکومت، ابراز برائت از اعتراضات سراسری و همچنین پایبندی به جمهوری اسلامی تاکید کنند.

 

تاکید احمد وحیدی بر دولت اسلامی

احمد وحیدی، وزیر پیشنهادی کشور، در سخنانش بر عناصر قدرت ملی بر پایه «دولت اسلامی» مد نظر علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ تاکید کرد.

نمایندگان موافق او هم بر سابقه فعالیت‌های امنیتی و نقشش در نیروی قدس سپاه پاسداران اشاره کرده و به همین دلیل او را گزینه مناسب این جایگاه خواندند.

البرز حسینی یکی از نمایندگان موافقی بود که اشاره کرد وحیدی «در خفا» فعالیت‌های خود در حوزه امنیت را انجام داده است.

علاوه بر وحیدی نیز صلاحیت وزرای صنعت،‌معدن و تجارت و همچنین وزرای علوم، میراث فرهنگی وارشاد مورد بررسی قرار گرفت.

 

افتخار صنعت خودرو در سه‌چهار سال

رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، به برنامه دوساله خود اشاره کرد و گفت با اجرای آن تا «سه‌چهار سال آینده صنعت خودرو افتخار ملی خواهد بود».

او همچنین وعده داد در سال نخست وزارتش مصرف سوخت خودروهای داخلی را به کمتر از هشت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برساند.

 

مقابله با اعتراضات ۸۸

از سوی دیگر محمدعلی زلفی‌گل،‌ وزیر پیشنهادی علوم،‌ در پاسخ به سوالات برخی نمایندگان سعی کرد بر نقش خود در مقابله با اعتراضات سال ۸۸ و اعتراضات دانشجویی اشاره کند.

او این اعتراضات را «فتنه» خواند و گفت: «به نحوی مدیریت کردیم که هیچ‌کس آسیبی ندید. فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد. چگونه می‌توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام زدند در یک خط باشیم.»

وزیر پیشنهادی علوم همچنین گفت که «سند دانشگاه اسلامی» دستور کار او در دوران وزارت خواهد بود.

هنگام بررسی صلاحیت زلفی‌گل یکی از نمایندگان بر ضرورت کنترل و پایش علوم انسانی در ایران اشاره کرد و گفت:« دنیای غرب به هیچ‌کدام از فرزندان ما اجازه نمی‌دهد در علوم انسانی تحصیل کنند،‌اما اینجا علوم انسانی خود را در اختیار غرب گذاشته‌ایم.»

 

رسانه‌های دشمن مقابل ما موفق‌اند

محمدمهدی اسماعیلی،‌ گزینه پیشنهادی رئیسی برای وزارت ارشاد، هم به ضرورت کنترل دولتی در حوزه رسانه‌ها و نشر اشاره کرد و گفت: «هر جا ما مقابل رسانه‌های دشمن می‌ایستیم آن‌ها با دست بالا در آن توفق دارند.»

علی یزدی‌خواه،‌نماینده مجلس، در ارتباط با وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد گفت که در دوران معاونت استانداری اصفهان انضباط مالی نداشته و «یکی از مدیرانی بوده که مشمول بیشترین ماده ۹۱ شد.»

 

انتقاد به بی‌ارتباطی ضرغامی با میراث فرهنگی

در ادامه جلسه سه‌شنبه صلاحیت عزت‌الله ضرغامی، رییس‌ پیشین سازمان صداوسیما که به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شده، بررسی شد.

دو نماینده مخالف ضرغامی بر بی‌ارتباط بودن تحصیلات و تخصص او به این حوزه تاکید کردند.

محمود احمدی بیغش یکی دیگر از مخالفان بود که خطاب به ضرغامی گفت: «سر سوزنی مشابهتی بین سوابق شما و این وزارتخانه تخصصی ندیدم. آقای رئیسی مبتنی بر چه فاکتورهایی شما را برای این وزارتخانه معرفی کرده اند؟ شما اصلا آقای رئیسی را قبول نداشتید.»

چهارشنبه روز آخر بررسی صلاحیت وزرا خواهد بود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More