شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زنگ خطر «کرونا»؛ آماده‌باش در مرزهای ایران

هم‌زمان با تشدید شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف چین و با وجود نزدیک به شش‌هزار کیلومتر فاصله با ایران، مرزهای این کشور برای مقابله با ورود این ویروس در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

مقام‌های سازمان راهداری و وزارت بهداشت ایران روز شنبه پنجم بهمن‌ماه آماده‌باش و استقرار قرنطینه‌های انسانی در مبادی مرزی این کشور را تایید کردند.

منوچهر سلمان‌زاده،‌ مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری،‌ اعلام کرد: «در همه مرزهای جاده‌ای کشور قرنطینه‌های انسانی داریم که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آن‌جا مستقر بوده و بیماری مسافران و همه افرادی که از مرزها تردد می‌کند را رصد و معاینه می‌کنند.»

به گفته او،‌ با وجود نبود ارتباط جاده‌ای مستقیم با چین، پرسنل وزارت بهداشت مسافران را پیش از رسیدن به بخش گذرنامه کنترل می‌کنند.

هم‌زمان، سازمان هواپیمایی کشور نیز تایید کرده که نمایندگان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در فرودگاه امام خمینی تهران مستقر شده‌اند. 

بنا بر اعلام این سازمان، ‌مسافران پروازهایی که از چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی به ایران سفر می‌کنند «کنترل و معاینه» می‌شوند.

 

با این حال، ویدیوی منتشر شده از فرودگاه امام خمینی نشان می‌دهد معاینه‌کنندگان بدون پوشش ایمنی و بهداشتی مناسب، غربالگری را انجام می‌دهند.

 

 

روزانه یک پرواز از کشور چین به ایران انجام می‌شود. به گفته رضا جعفرزاده،‌ سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران، مسافران پروازهایی که ترانزیتی محسوب می‌شوند و به مقصد استان‌ها و فرودگاه‌های دیگرند نیز مورد معاینه قرار خواهد گرفت.

 

مشاهده نشدن در ایران تا ظهر شنبه  

روابط عمومی وزارت بهداشت در اطلاعیه ظهر شنبه خود اعلام کرده که «تاکنون» هیچ مورد «حتی مشکوکی» از آلوده شدن به ویروس در ایران گزارش نشده است. 

این اطلاعیه تایید کرده که تمام پایانه‌های مرزی ایران با حضور «تیم‌های متشکل کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها» فعال و تجهیز شده‌اند. 

با این حال مسعود مردانی،‌ استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، نسبت به خطر آلودگی به این ویروس برای تجار و بازرگانان ایرانی که به شهرهای مختلف چین سفر می‌کنند، هشدار داده است. 

او با اشاره به وجود نداشتن درمان و واکسن برای این بیماری از تجار ایرانی خواسته است که از تردد در اماکن مشکوک و آلوده خودداری کنند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین تایید کرده که پیگیر وضعیت ایرانیان این کشور در ارتباط با نگرانی آلودگی به این ویروس است. 

در کشورهای منطقه و همسایه ایران نیز هشدارهای بهداشتی و امنیتی مشابه برای شهروندان صادر شده است. در برخی از آن‌ها مواردی از آلودگی گزارش شده است.

روز جمعه،‌ اخباری از آلوده شدن یک پرستار تبعه هند به این ویروس در کشور عربستان سعودی منتشر شد. هم‌زمان،‌ مقام‌های وزارت بهداشت پاکستان نیز از بستری شدن یک فرد چینی در بیمارستان شهر مولتان به دلیل مشکوک بودن به آلودگی به این ویروس خبر داده‌اند.

فرانسه، آمریکا،‌ تایلند،‌ تایوان،‌ سنگاپور،‌ ویتنام،‌ ژاپن،‌ کره جنوبی و نپال نیز از جمله دیگر کشورهایی بوده‌اند که گزارش کشف این ویروس در آن‌ها تایید شده است.

دولت چین هم‌زمان با گسترش سریع این بیماری تدابیر شدید امنیتی و بهداشتی را به اجرا گذاشته است. تاکنون گزارش‌ها حاکی از کشف یک هزار و ۳۷۲ مورد آلودگی به این ویروس و مرگ دستکم ۴۱ نفر در این کشور بوده است. 

با اعمال محدودیت‌های شدید تردد و بستن برخی شهرهای نزدیک به ووهان،‌ مرکز شیوع این بیماری،‌ تاکنون بیش از ۵۰ میلیون نفر در این کشور در قرنطینه قرار گرفته‌اند. گزارش‌ها نشان‌دهنده آغاز اجرای تدابیر امنیتی و بهداشتی در پکن،‌ پایتخت این کشور،‌ است.

کروناویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها تعریف شده‌اند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان سارس ایجاد می‌کنند.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More