شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنان ضدونقیض مقام‌های دولتی ایران درباره احتمال خروج از برجام در صورت تمدید تحریم‌ تسلیحاتی

 

در حالی که عباس موسوی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هشدار داده در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران‌ «چیزی از برجام باقی نخواهد ماند»، علی ربیعی، سخنگوی دولت می‌گوید هنوز تصمیمی درباره خروج از برجام گرفته نشده است.

موسوی روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با رسانه‌ها اعلام کرد پاسخ ایران به تمدید تحریم تسلیحاتی «مقتضی و قاطع» خواهد بود. 

پیشتر، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در توییتی نوشته بود:‌ «پیکر کم‌جان برجام با دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ و تداوم غیرقانونی تحریم تسلیحاتی ایران به مرگ ابدی خواهد رفت.»

موسوی با  «دقیق و مهم» خواندن حرف‌های شمخانی در ادامه افزود: «اگر… منافع ما در این زمینه تامین نشود طبیعی است که ایران در برابر این موضوع واکنش قاطعی نشان می‌دهد و همانطور که اشاره شده در آن صورت چیزی از برجام باقی نمی‌ماند و آن وقت ایران در ارتباط با این گونه اقدامات تدابیری که اتخاذ کرده است را اجرا می‌کند.»

با این حال، ربیعی، روز دوشنبه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره تصمیم دولت ایران در صورت تحریم مجدد تسلیحاتی، گفت: «درباره نحوه واکنش و گزینه‌های مختلفی که در اختیار داریم با توجه به روندهایی که داریم تصمیم می‌گیریم. تصمیمی درباره خروج ایران از برجام در راستای تمدید مجدد تحریم‌های تسلیحاتی نداریم.»

پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود که کشورش اجازه نخواهد داد ایران بعد از پایان تحریم‌های تسلیحاتی سلاح خریداری کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه در ارتباط با تنش‌های اخیر میان نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس و احتمال برقراری تلفن اضطراری میان دو کشور گفت: «ارتباطات رادیویی میان کشتی‌های ایران و آمریکا بر اساس مقررات دریانوردی برقرار است،‌ ولی خط تماس اضطراری میان مقام‌های سیاسی و نظامی دو کشور برقرار نیست.»

 

واکنش به حمله وطن امروز به سفیر آلمان

موسوی در بخش دیگری از نشست خبری خود به یادداشت روزنامه وطن امروز و «افسر اطلاعاتی»  خواندن سفیر آلمان واکنش نشان داد.
او گفت: «مرجع تشخیص مسائل امنیتی و مسائل مرتبط با این موضوع وزارت اطلاعات است و یک رسانه نمی‌تواند بر اساس گزارش‌های خود چیزی را به کسی در این زمینه منتسب کند.»

روزنامه وطن امروز در نسخه روز دوشنبه‌اش با اشاره به تصمیم اخیر دولت آلمان مبنی بر قرار دادن حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی؛ مایکل کلور بِرشتولد، سفیر آلمان در تهران، را  «جاسوس صهیونیست‌ها» خوانده و خواستار برخورد با او شده است.

این روزنامه نوشت سفیر آلمان معاون پیشین رییس سازمان اطلاعات این کشور بوده که رابطه نزدیکی با سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد دارد. 

موسوی در این زمینه اشاره کرد که در صورت عدم فعالیت سفرا در چارچوب دیپلماتیک و قوانین جمهوری اسلامی وزارت اطلاعات به این موضوع رسیدگی می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More