شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی ستاد کرونا: گونه دلتا به جای‌جای ایران سرایت کرده است

در حالی که مقام‌های دست‌کم هشت استان ایران از افزایش مبتلایان به گونه دلتای کرونا خبر داده‌اند، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تایید کرد که این گونه از ویروس  کرونا به «جای جای» ایران سرایت کرده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، روز شنبه ۱۲ تیرماه گفت بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر هستند؛ برخی استان‌ها در ابتدای درگیری قرار دارند اما بقیه استان‌ها تعداد شهرهای درگیرشان بالاست.

به گفته او ۱۰ شهر در استان تهران و «تقریبا سراسر استان سیستان و بلوچستان» نیز درگیرند.

سخنگوی ستاد کرونا تاکید کرد که قدرت سرایت این گونه ویروس بسیار بالا است و می تواند میزان بستری و ابتلا را بیشتر کند.

در حال حاضر ۹۲ شهر و شهرستان ایران قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

 

همزمان حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز شنبه گفت ورود گونه دلتا و همچنین انتخابات و به خصوص در انتخابات شوراها که «میهمانی‌هایی داده شد و سفره‌هایی در بعضی از جا‌ها انداخته شد» باعث افزایش شیوع کرونا شد.

او وعده داد که با واردات تعداد دیگری واکسن، از هفته آینده شرایط بهتر می‌شود.

سیستان و بلوچستان

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید دوباره بر اینکه باید مرزهای استان سیستان و بلوچستان بسته شود، روز شنبه به ایسنا گفت در جلسه امروز ستاد مبارزه با کرونا از وزیر بهداشت خواست که استان یک هفته دیگر نیز تعطیل شود.

او همچنین با اشاره به اینکه میزان استفاده از ماسک در سیستان و بلوچستان ۴۲ درصد است گفت شکی نیست که مشکلات مالی در این موضوع تاثیر دارد و  بخش بزرگی از جمعیت حاشیه‌نشین و فقیر هستند.

او بار دیگر یادآور شد که ۲۶ اردیبهشت در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از او خواست که با توجه به شیوع کرونا در کشورهای شرق ایران باید مرزها بسته شود «اما به این هشدار گوش ندادند.»

 

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، روز شنبه گفت آمار روزانه مبتلایان کرونا در این استان بیش از ۱۲۰۰ نفر است و تعداد فوتی‌های روزانه نیز تا ۱۹ نفر رسیده است.

او گفت این ارقام با آمار کرونا در پاکستان که ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد برابری می‌کند.

همچنین معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان ضعیف‌ترین زیرساخت‌های بهداشت و درمان را دارد گفت محدوده سواحل مکران، یعنی شهرهای چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند، حتی یک بخش عفونی هم ندارد.

او افزود شرایط واکسیناسیون هیچ نسبتی با حجم بیماری ندارد.

به گفته عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، گونه دلتا از فروردین در سیستان و بلوچستان شناسایی شد و به تدریج افزایش یافت.

سایر استان‌ها

عباس موسوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، روز شنبه گفت که خیز پنجم کرونا با ویروس دلتا، مراجعه مبتلایان را به بیمارستان‌های استان ۱۰ درصد افزایش داده است.

همچنین عبدالرضا فاضل، رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گفت که روند افزایش ابتلا به ویروس دلتا در این استان خفیف اما نگران‌کننده است.

او تاکید کرد که با پیشرفت شیوع گونه دلتا، افزایش فوت بیماران مبتلا به کرونا در گلستان در روزهای آینده «دور از انتظار نیست.»

 محمدرضا دهقانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، نیز گفت که گونه دلتا از فروردین‌ماه در یک واحد تولیدی که کارگران هندی حضور داشتند مشاهده شد.

به گفته دهقانی، آزمایش تشخیص ویروس دلتا فقط در انستیتو پاستور تهران انجام می‌شود و در موارد اخیر باید فرض را بر نوع دلتا گذاشت چرا که سرعت ابتلا بالا بوده و نیمی از ۱۰ شهرستان‌ استان به وضعیت قرمز درآمدند.

گونه دلتا از ویروس کرونا که نخستین بار در هند شناسایی شد، قابلیت شیوع سریع تر دارد.

حسن ذبیحی، مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان، اعلام کرد که گونه دلتا در کاشان شناسایی شده و این نگرانی وجود دارد که به اردستان نیز وارد شده باشد.

افشین دلشاد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، نیز گفت که با توجه به افزایش آمار بستری‌ بیماران این استان در آستانه موج پنجم کرونا و با ویروس دلتا قرار دارد.

روز جمعه نیز علی بیرجندی، رییس سازمان نظام پزشکی مشهد، اعلام کرده بود که کرونای نوع دلتا در مشهد «گسترش پیدا کرده و به احتمال زیاد در روزهای آتی وضعیت این شهر از نظر شیوع کرونا قرمز خواهد شد.»

در همین حال جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، گفته بود که ویروس دلتا هم از جنوب کشور به شمال وارد شده است.

کورش محمودیان، فرمانده گیلانغرب، نیز گفت که گونه دلتا در شهرستان‌های هم‌جوار در استان ایلام شناسایی شده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More